خلاصه ماشینی:
مقام والای علی(ع) امام اول شیعیان و نقشی که در تکوین فرهنگ متعالی شیعه دارد در کتیبهها انعکاس یافته است که در این مقاله عشق و علاقه هنرمند ایرانی نسبت به مقام والای امام همام حضرت علی(ع)مورد بررسی قرار میگیرد.
کلمه علی در کتیبهها اسامی مبارکه که یکی از آنان در مدح علی(ع) میباشد همانند دیگر نوشتارها با طرحهای تزیینی اسلیمی و هندسی در آمیخت به طوری که نگارش حروف و کلمات زاویهدار هندسی خود به تنهایی به عنوان طرح تزیینی بنا در نظر گرفته میشد.
میتوان اذعان کلخوران اردبیل داشت که کلمه علی سطح وسیعی از تزیینات مساجد (به تصویر صفحه مراجعه شود) 8-حدیث«انا مدینة العلم و علی بابها»خط ثلث در زمینه تزیینات اسلیمی،امامزاده هارون الولایتة،اصفهان را به خود اختصاص داده است که همراه با تنوع در شیوه طراحی میباشد.
همچنانکه مشاهده میکنید در تصویر شماره دو نقوش از کلمات تشکیل شدهاند که حاشیه ورودی اصلی مسجد اشترجان اصفهان(قرن نهم)در دو سمت درب ورود را نشان میدهد که کلمه علی در (به تصویر صفحه مراجعه شود) 5-کلمه علی به صورت متداخل و برجسته،کوفی بنایی،آجر،درب چوبی مسجد ولی شاه،تفت خط کوفی بنایی به رنگ فیروزهای ردیفی تکرار شده است.
» بهترین مثال از این نوع حدیث در مرکز کتیبهای (تصویر شماره 8)مربوط به امامزاده هارون ولایت (به تصویر صفحه مراجعه شود) 6-کلمه علی در محدوده شش ضلعی به صورت مدور،خط ثلث،درب چوبی مسجد ولی شاه،تفت اصفهان آمده است که جفت آن هم اکنون در مجموعهی خصوصی دیوید در کپنهاگن نگهداری میشود و در بر گیرنده تاریخ اواخر قرن نهم میباشد.