حافظان مقدس (نام علی (ع) بر مهر و داغ) (مهر و داغ بر خرمن و دام نوشته ی محمد میرشکرایی) - پایگاه مجلات تخصصی نورSkip to main content
فهرست مقالات

حافظان مقدس (نام علی (ع) بر مهر و داغ) (مهر و داغ بر خرمن و دام نوشته ی محمد میرشکرایی)

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : مهر ، گندم ، حافظان مقدس ، برکت ، بومی ، آیینی ، جاودانگی ، اقتصاد ، فرهنگی ، اجتماعی

خلاصه ماشینی:

"این‌ رخساره با توجه به دگرگونی و تعالی باورهای آیینی به‌ رخساره قهرمانان فرهنگی-دینی در فرهنگ عامه‌ی‌ مردم ایران تغییر صورت می‌دهد و حیاتی ارزشمند و متعالی می‌یابد. در واقع برمبنای‌ دید مالینفسکی می‌توان دو منظر را بر بحث مزبور گشود:نخست آن‌که اقتصاد آیینی یا مقدس‌ برپایه حفظ نظام اجتماعی و سلسله مراتب آن و نظام‌مند کردن فرآیندهای اجتماعی-معیشتی‌ جامعه‌ی بومی قرار دارد(کارکرد-فرآیند)و البته‌ عنصر دیگری که در نتیجه فرآیند مزبور فرادست‌ می‌آید،کامل شدن اقتدار در جامعه بومی و سنتی‌ است(کارکرد-نتیجه)و از سویی کارکرد دیگر آن‌ رهایی از موقعیت‌های آنومیک و دستیابی به‌ موقعیت‌های ماندگار و ماناست. آوانس و میشل فوکو معتقدند که می‌یابد در بررسی مردم ساختی نظام‌های آیینی و اخلاقی به نقش‌ آنها در حفظ اقتدار و نظم اجتماعی توجه نمود و از این‌ روی بررسی سمبولیسم و نظام نمادین صورت‌های‌ آیینی جامعه یکی از مهم‌ترین گام‌ها و قدم‌های اساسی‌ در شناخت جامعه و تحول صورت‌های فرهنگی آن به‌ شمار می‌آید. این امر را به نیکی در سمبولیسم موجود در مهر خرمن مشاهده می‌کنیم،آنچه‌ کتاب به آن اشاره می‌کند:«ما در شکل‌های مستطیل، مربع،بیضی،دایره و بته جقه(سرو خمیده)ساخته‌ شده‌اند،در نمونه‌های مربوط به منطقه غرب ایران،برخی‌ مهرها در قسمت بالا شکل دو شاخ دارند که نماد (به تصویر صفحه مراجعه شود) مهر خرمن،با نقش مهر یا علی،مجموعه شخصی‌ برکت خواهی است»(ص 75)در سمبولیسم آیین‌های‌ زراعی نوروز نیز عنصر برکت و برکت خواهی و توجه به‌ اصل زایش و باروری دیده می‌شود. کتاب مهر و داغ بر خرمن و دام با بررسی‌های مردم شناختی ایران،ژرف ساخت‌های فرهنگ‌ و آیین را در قالب اقتصاد آیینی به خوبی مورد مطالعه قرار می‌دهد و به گشایش چشم اندازی نو توفیق می‌یابد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.