خلاصه ماشینی:
"اینکه آیا کارهای صورت گرفته از من با این اصطلاح که یک تحقیق دید علمی دارد یا نه؟چندان موافق نیستم،زیرا در مورد اینکه چه چیزی غیرعلمی است، برداشتهای متفاوتی وجود دارد (به تصویر صفحه مراجعه شود)محمد رضا درویشی متد علمی برخوردارند یا نه؟و اساسا وضعیت ما در این حوزه چگونه است؟ در رابطه با وضعیت نشر موسیقی در ایران،این امر به عهدهی ناشران است.
فکر میکنم به لحاظ کمی و بعضا کیفی،کتابهایی ساسان فاطمی(به تصویر صفحه مراجعه شود) بسیاری از استادان موسیقی ممکن است در نگارش کتاب،ساختارهای علمی یک کتاب را رعایت نکنند،اما نکتهی مهم دادهها و اطلاعاتی است که منتقل میشود که درباره موسیقی پس از انقلاب اسلامی چاپ شده است قابل مقایسه با کتابهای چاپ شده در قبل از انقلاب نباشد.
اگر به پیشینهی آن نگاه کنیم،کتابهایی چون سرگذشت موسیقی ایران نوشته شدهاند محدود به کتابهایی چون سرگذشت موسیقی ایران نوشتهی آقای روح الله خالقی که بیشتر جنبهی بیان مشاهدات و ثبت تاریخ شفاهی دوران مؤلف است و یا کتاب تاریخ موسیقی که آقای حسن مشحون نوشتهاند که بیشتر به مقولهی تاریخ موسیقی به مفهوم وسیعترش ارز دورهی پیش از اسلام تا امروز میپردازد،و مقالات و کتابهای استاد تقی بینش دربارهی اسلام تا امروز میپردازد،و مقالات و شناخت موسیقی قدیم ایران یا آثار دکتر ساسان سپنتا که تاریخ انتشار آنها متأخر و تعدادشان انگشتشمار است.
بهطور مثال مقالات و کتابهایی که به زبانهای غیر فارسی در مورد تاریخ موسیقی ایران نوشته شدهاند کم فکر میکنم به لحاظ کمی و بعضا کیفی، کتابهایی که دربارهی موسیقی پس از انقلاب اسلامی چاپ شده است قابل مقایسه با کتابهای چاپ شده در قبل از انقلاب نباشد (به تصویر صفحه مراجعه شود)هومان اسعدی نیستند،از جمله آثار هنری جورج فارمر و دیگران که برخی نیز در قالب کتاب یا مقاله به فارسی ترجمه شده است."