خلاصه ماشینی:
"مدتی بعد به ری سفر کرد،سپس به عراق بازگشت و در سال 150 یا 151 هجری قمری تقریبا در سن 65 سالگی وفات یافت و در مقبرهء خیزران عراق مدفون شد4 محمد ابن اسحاق از نسل سوم کسانی است که در مدینه احادیث و روایات مربوط به تاریخ و سیر و مغازی پیامبر(ص)را تدوین کردهاند و کتاب وی سیرهء مدونی است،که صبغهء تاریخی آن کاملا روشن است.
17 دکتر صادق آئینهوند نیز در کتاب علم تاریخ در گستره استاد اصغر مهدوی:در دنیای اسلام هیچیک از کسانی که پیش از ابن اسحاق به تألیف سیره و تاریخ پرداختهاند مانند او از نظر کلی به وقایع ننگریستهاند و امتیاز کتاب ابن اسحاق در واقع به ساختار منظم آن است - استاد اصغر مهدوی:ابن اسحاق در پیمودن راه تاریخنویسی از دو راهنمای موثر برخوردار بود:1-گاهشماری که با رعایت آن تقدم و تاخر وقایع حفظ شده است،2-علم الانساب که به وسیله آن انشعاب قبایل و اقوام و دوری و نزدیکی آنها به یکدیگر را معلوم کرده است تمدن اسلامی،ابن اسحاق را شیعی دانسته،و دلیل ناخشنودی امویان از ابن اسحاق را این مهم برشمرده است.
تفاوت وی با طبری یکی در اختصاراتی است که در روایات مختلف داشته است و دیگر اینکه وقایع بخصوص وقایع تاریخی را سال به سال نقل کرده است - طبری مثل اهل حدیث بیشتر یک راوی است،یعنی جمعآوریکننده خبر و از نقد و تحلیل آنها خبری نیست،که این موضوع ایراداتی را به کار او وارده نموده است دکتر محمد روشن،با دلایل و قراین به این نتیجه رسیده است که تاریخ بلعمی نوشته خود ابو علی محمد بلعمی نیست،بلکه کسان دیگری نوشتهاند و او با توجه به مسند و قدرت خود آن را به نام خویش کرده است."