خلاصه ماشینی:
"(2)اعتراضات علمی و پاسخ ریاضیما عادت کردهایم که ریشه همه مخالفتها علیه کپرنیک را در آراء کلامی و مذهبی بجوییم(که البته در عصر کپرنیک، تا حد زیادی همین بود)و این عادت ما را از توجه به اشکالات متین علمی که بر او وارد یا قابل ایراد بود، باز داشته است:اولا:نظریه کپرنیک در پیشبینی حوادث هیچ امتیازی بر روش بطلمیوسی نداشت؛یعنی در انطباق آنها با واقعیات، اختلالاتی یافت میشد.
(15)اکنون این سؤال پیش میآید که با وجود خطاپذیری معرفت علمی، چگونه گالیله چنین داوری قاطعانهای داشته و در مقدم داشتن جانب علم، در موارد تعارض با کتاب مقدس، کمترین تردیدی روا نمیدارد؟پاسخ این سؤال از تحقیقی که آقای «آرتور برت»در این باره انجام داده به دست میآید، (*)این شورا در سال 1545 به دستور شارل پنجم تشکیل شد، و غرض از تشکیل آن، ایجاد نوعی هماهنگی میان کلیسای کاتولیک و کلیسای پروتستان بود(تاریخ جامع ادیان، جان ناس، ترجمه:علیاصغر حکمت، ص 687) و آن این که گالیله در حقیقت، یک مبنای دینی برای این موضع خود ساخته بود، و آن این که خداوند جهان را بر اساس نظامی هندسی و ریاضی ایجاد کرده است.
5-ویژگیهای تفکر دینی قرن هفدهمایان باربور با مقایسه تفکر و برداشتهای دینی اهل ذوق با تفکر دینی قرون وسطی و عصر اصلاح دینی، ویژگیهای تفکر دینی قرن هفدهم-در مقیاس یادشده-را بیان کرده است، این ویژگیها عبارتند از: 1-رویکرد علمی به دین و خداشناسی، و جایگزین شدن عقلانیت تجربی به جای عقلانیت فلسفی رایج در قرون وسطی، یعنی الهیات طبیعی و دفاع عقلانی از دین که در قرون وسطی صبغه فلسفی داشت، اینک رنگ علمی به خود گرفته بود."