چکیده:
تعیین تاریخ وفات پیامبر(ص) یک بحث علمی ـ تاریخی محض نیست, بلکه دارای ثمراتی است.
این مقاله, بدون تکیه بر یک روایت خاص و با بررسی شش واقعه که در تعیین وفات
پیامبر(ص) نقش دارند و با کنار هم قرار دادن آن وقایع, اقوال معروف شیعه و سنی را
مورد بررسی قرار داده است و با رسم جداول, به طور دقیق اثبات نموده است که قول
معروف و مشهور شیعه مبنی بر قرار دادن تاریخ وفات پیامبر(ص) در 28 صفر و قول معروف
و مشهور اهل سنت که آن را 12 ربیع الاول دانسته اند, هر دو, باطل بوده و تاریخ وفات
پیامبر(ص), همان گونه که در روایت ابومخنف ذکر گردیده است, دوم ربیع الاول است.
خلاصه ماشینی:
"(6) از سوی شیعه نیز, شیخ مفید تاریخ خارج شدن پیامبر(ص) را پنج روز به جای مانده از ذیقعده ذکر کرده است,(7) که از این جهت موافق قول مشهور اهل سنت است, ولی هیچ اشاره ای به این که به طور دقیق در چه روزی از هفته بود, نکرده است.
اما آن چه مهم است آن است که: آیا این قول, با مسلمات و مشهورات شیعه سازگاری دارد یا خیر؟ در پاسخ به این پرشش باید گفت: نه تنها روایت ابومخنف با مسلمات و مشهورات شیعه سازگاری دارد, بلکه یگانه طریق جمع بین این مسلمات و مشهورات به حساب میآید, زیرا اگر روز واقعه غدیرخم را ((جمعه)) بدانیم (که البته روایت صحیح موید آن است و ما نیز همین نظریه را ترجیح دادیم), به روشنی درمی یابیم که با بهترین فرض, دوم ربیع الاول در روز ((دوشنبه)) واقع می شود و هیچ محذور و مشکلی ندارد.
اما اکنون اگر ((پنج شنبه)) را روز واقعه غدیرخم بدانیم, در صورتی دوم ربیع الاول در روز دوشنبه واقع می شود که تمام ماه های ذیحجه, محرم و صفر کامل باشند; (به جدول شماره 5 نگاه کنید) که این امر, به دلیل محذوری که دارد, می تواند یکی از علل ترجیح داشتن روز جمعه بر پنج شنبه, برای واقعه غدیرخم باشد."