چکیده:
نوشتار حاضر، ترجمه فصلی از کتاب «مذهب شیعه» است که با وجود قدمت و مشتمل بودن بر
مطالب نادرست، نقطه آغاز مطالعات مستند امامیه در غرب (برای انگلیسی زبانان) تلقی
گردیده و هنوز هم مرجع بسیاری از محققان غربی علاقهمند به مباحث شیعی است. مؤلف در
این گفتار، به بحث کیسانیه یا پیروان محمد بن حنفیه، وقایع عاشورا و مسائل پس از
آن، جانشینی امام زین العابدینعلیه السلام پس از پدر گرامیشان و قیامهایی، چون
قیام توابین، مختار و ابن زبیر پرداخته است. وی آنگاه به امامت حضرت سجادعلیه
السلام توجه کرده و سپس برخی از مسائل خصوصی زندگانی امام را ذکر کرده است.
مترجم در پی نوشتهای خود - به اندازه توان - بسیاری از دیدگاههای نادرست دونالدسن
را اصلاح کرده است.
خلاصه ماشینی:
"41 به محض اینکه سلیمان کشته شد، قیام کوفیان فروکش کرد، اما با این حال، شعار انتقام خون حسینعلیه السلام از میان نرفت؛ مختار بن ابی عبیدة که قبلا با خوارج همراهی میکرد به کوفه آمد و اعلام داشت که نماینده زین العابدین است که در مدینه به سر میبرد؛42 او بزودی رهبری مردم را در کوفه بدست گرفت و سریعا از مسببان قتل حسینعلیه السلام و اصحابش در کربلا انتقام گرفت؛ وی شمر و عمر بن سعد را کشت و سرهایشان را نزد [امام] زین العابدین فرستاد و بعد از آن که در نبردی کنار رود فرات بر عبیدالله غلبه کرد و او کشته شد، سر عبیدالله را نیزدر همان مکان از دارالاماره کوفه که عبیدالله سر امام را دریافت کرده بود، به نزد او بردند.
47 اغلب سیرهنویسانی که مطلبی در باب زندگی خصوصی [امام] زین العابدین آوردهاند به این حقیقت که مادر حضرت، شاهزادهای ایرانی بود48 توجه خاصی مبذول داشتهاند؛49 ابن خلکان حکایتی نقل کرده است که یک بار ارتش مسلمین همراه با زنان و کودکانی که در ایام خلافت عمر بن خطاب از ایران [به اسارت] آورده بودند، به مدینه آمد، در میان اسرا سه تن از دختران یزدگرد پادشاه ایران بودند؛ اکثر اسرای دیگر را به کنیزی فروختند و عمر فرمان داد که این سه زن جوان را نیز به فروش برسانند؛ اما علی بن ابیطالبعلیه السلام [که در آنجا] حاضر بود، اعتراض کرد که نباید با دختران شاهان، مانند دختران مردم عادی رفتار کرد."