چکیده:
به گواهی تاریخ،زندگانی پیامبر اسلام(ص)سراسر با کرامات و حوادث معجزهگونه همراه بوده است که همگی حکایت از عظمت شخصیت آن حضرت(ص)دارد.با وجود این فضائل،عدهای حوادث و وقایعی را به پیامبر(ص)نسبت دادهاند و حاصلی جز و هن شخصیت پیامبر بزرگ اسلام و خدشه به عصمت و عظمت ایشان در برندارد.از جمله این حوادث داستان«شق صدر النبی(ص)»را میتوان ذکر کرد.در کتابهای روایی و تاریخی عامه مطالبی در مورد شکافتن سینه پیامبر در دوران کودکی هنگامی که نزد حلیمه سعدیه بود،نقل شده است و راویان این داستان آن را در شمار فضایل و کرامات حضرت محمد(ص)برشمرده و به بحث و تفصیل در مورد آن پرداختهاند. این نوشتار،پژوهشی در مورد داستان«شکافتن سینه پیامبر»در کودکی و تحلیل عدم همخوانی آن با عصمت پیامبر(ص)است.
خلاصه ماشینی:
"در ادامه شیخ طبرسی برای هرکدام مثالهایی را نقل میکند،تا اینکه میگوید: «اما نوع چهارم از روایات مانند اینکه نقل شده،در شب معراج پیامبر(ص)پاک و پاکیزه(طاهر و مطهر)از هربدی و عیبی آفریده شد،به علاوه چگنه ممکن است قلب با شستشوی ظاهری از گناه و اعتقاد سوء که یک امر درونی و روحی است پاک شود؟!(طبرسی، 3041 ق:3،593) 2-قصه«شق الصدر»در تفسیر المیزان علامه طباطبایی در تفسیر المیزان در ذیل آیه اول سوره اسراء که خداوند میفرماید: «منزه است آن[خدایی]که بندهاش را شبانگاهی از مسجد الحرام به سوی مسجد الأقصی که[به واسطهء پیامبران]آن را برکت دادهایم سیر داد،تا از نشانههای خود به او بنمایانیم که او همان شنوای بیناست»(اسراء،1) بعد از نقل جریان«شق الصدر»از طریق عامه میگوید:مسأله شکافتن سینه پیامبر(ص)و شستشو و پاکیزه کردن آن و پر کردنش از ایمان و حکمت،بیان یک حالت مثالی1است که آن جناب مشاهده کرد نه اینکه واقعا طشتی مادی و از طلا در کار بوده[و قلب پیامبر را در ان شستشو داده باشد]همچنانکه بعضی پنداشتهاند2و در اخبار معراج از این قبیل مشاهدات مثالی و تمثیلهای روحی پر است...
دو)ضعف متن روایت اضطراب در متن نقلهای این داستان یکی از مشکلات این جریان است که به بعضی از آنها اشاره میکنیم:ابن اسحاق در روایتش از ثور بن یزید تعداد فرشتگانی را که برای عملیات جراحی آمده بودند را دو نفر ذکر میکند و از قول پیامبر(ص)میگوید:«اذا اتانی رجلاه علیها ثیاب بیض..."