چکیده:
به برکت انقلاب اسلامی حس خودباوری و استقلال فرهنگی در میان فرهیختگان ایجاد شد، اما هنوز مدت زمانی باقی است تا آثار خود را در شکل یک
جریان بالنده با ادبیات نظاممند و نخبگان کارآمد که الگویی جدید برای تحلیل و سیاستگذاری ارائه نمایند، برجای گذارد. حل مشکلات زن و خانواده مسلمان،
تنها در پرتو تلاش علمی اندیشمندان و با مبنا قرار دادن کتاب آسمانی و سیره نبوی امکانپذیر است. اما در مراجعه به متون مقدس این بار به جای توقف بر
نصوص و یا اکتفا به فتاوای فقها لازم است، در عین پذیرش آن، به فضای نظریهپردازی علمی قابل استناد به وحی پای نهیم و پایههای محکمی برای
سیاستگذاری و برنامهریزی کلان مبتنی بر انگارههای اسلامی بنا کنیم، تا از این طریق به اصلاح جامعه و حل مشکلات زنان امیدوارانه نگریست.
خلاصه ماشینی:
"با این حال باید خاطرنشان کرد که بر همین اساس لازم است تا نگرش صحیح در این عصر که با چالشهای دنیای مدرن روبه رو است، درباره انسان ارائه شود و بهدنبال آن به مواجهه با پیامدهای سوء مدرنیته پرداخت و راههای کنترل آنرا تبیین نمود؛ بنابراین در روند ریشهیابی معضلات حمایت از زنان باید توجه ویژهای به دو ساحتی بودن انسان داشت؛ یعنی ساحت دنیوی و ساحت اخروی، زیرا در این آموزه بسیاری از مفاهیم مثل اخلاق و ایفای نقش معنا و مفهوم مییابد و رنجهای بشری در خصوص مبدأ و غایت پیدایش او هدفمند میگردد و حمایت از حقوق زنان جهتمند و در مسیر واقعی قرار میگیرد.
این مسأله از یک سو و از سوی دیگر این امر که در آموزههای دینی و قوانین خانواده ما برخی از آزادیهای زن منوط به اجازه شوهر میباشد موجب شده تا تعارضی میان حقوق ظاهری و غیرواقعی با دستورات شریعت پدید آید، که برای رسیدن به الگویی مناسب جهت حمایت از حقوق زنان باید به حل و رفع این چالشها پرداخت تا بتوان مسیر حمایت از زنان را از لحاظ تئوریک در وهله اول و در وهله دوم از لحاظ تحقق عینی هموار ساخت.
7. یکی دیگر از موارد و معضلات در راه دفاع از حقوق زن که باید بدان اشاره میشد سیاسی شدن این مسأله میباشد، از این جمله میتوان به طرح شعاری و بدون پشتوانه تئوریک و علمی دفاع از زنان در تبلیغاتهای انتخاباتی اشاره کرد؛ که حتی این امر به مجلس قانونگذاری کشیده شد و تصویب برخی قوانین بدون ایجاد زمینه فرهنگی لازم به جای حمایت از خانواده منجر به از هم پاشیدگی خانوادهها گردید."