چکیده:
وی در این مقاله در دو محور سخن گفته: 1) در مورد شخصیت تاریخی جابربن حیان که از نظر وی جابر شخصیتی موهوم یا مبهم در تاریخ است؛ 2)
دفاع از شخصیت ابو حنیفه و بیان اینکه در این سریال به او توهین شده است.
عدم آگاهی نویسنده و کارگردان و تهیه کننده از مفاهیم و معارف اسلامی، آموزهها و حقایق راستین تاریخی و آنچه سبب تأثیرگذاری مذاهب اهل
سنت در عموم مردم جهان بوده است؛ آنها را از موضوع قداست این مذهب بزرگ دور ساخته که در نتیجه در حریمهای دینی و مذهبی آن پا
نهادهاند و احترام به عقاید حنفیها و سایر مذاهب نسبت به این مذهب، آشکارا توهین کردهاند.
قلم و رسانهها از وسایل پیشرفت اجتماع هستند که نتیجه افکار بزرگ مردان دلسوز و دانشمندان را منعکس میسازند و در دسترس عموم قرار
میدهند. در دنیای امروزی ما و ملتهای رشد کرده، آزادی قلم و بیان که توسط مطبوعات و رسانههای جمعی به سمع و نظر مردم میرسد؛ یکی از
ارکان دولتهای دموکراتیک دانسته شده است. اما با توجه به این واقعیت هنوز هم حکومتهایی هستند که این حق را از ملت خود سلب کردهاند و
فقط قلمها، بیانها و رسانههایی آزادند که در راه منافع شخصی، سیاسی، حزبی و مذهبی بهکار بیافتند و برای تأیید، آن حقایق را وارونه کنند و افکار
مردم منحرف و احساسات دیگر فرق اسلامی را برانگیخته سازند.
خلاصه ماشینی:
"آیا شخصیتی را که دلایل وجود و عدم وجود او یکسان است میتوان در جایگاهی قرار داد که بتواند حضرت امام ابوحنیفه رحمهالله ، (بنیانگذار فقه حنفی) را در بعد قیاس پند و اندرز کند؟ اگر چنین واقعهای در زندگی جابربن حیان مجهول الهویه ذکر شده باشد که سریال نیز به آن عنایت خاصی شده، چرا توجهی به این نکته نشده که یکی از استادهای جابر بن حیان «خالد بن یزید بن معاویه(رض)» است، خالد بن یزید که استاد او هست، چرا از او اسمی یا یادی در سریال نشده و یا اینکه چرا از پسر یزید علم آموخت؟ تاریخ این واقعه را که امام ابو حنیفه مشهور به اجتهاد، فقه، رأی و قیاس میباشد و در سریال بهگونهای اهانتآمیز به نمایش گذاشته شده است که اینگونه روایت میکند: «امام جعفر صادق به امام ابوحنیفه رحمةالله نوشت: چنین به من خبر رسیده است که قیاس را بر حدیث رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم مقدم میشماری؟ امام ابوحنیفه در جواب او نوشت: ای امیرالمؤمنین خبر اینچنین نیست که به شما رسیده است، ابتدا به کتاب الله عمل میکنم سپس به سنت رسول الله صلیاللهعلیهوآلهوسلم سپس به فتوای صحابه پیامبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم و هنگامی که در مسألهای با هم اختلاف داشته باشند، از قیاس استفاده میکنم."