چکیده:
همینروی دلایل استحباب زیارت قبور برای مردان،زنان را نیز شامل میشود. در قرآن از زیارت قبور بهطور عام و زیارت قبر شریف پیامبر(ص)بهطور خاص سخن به میان آمده و مجاز و مشروع دانسته شده است،همچنین در قرآن بار بستن برای زیارت قبر شریف پیامبر(ص)مورد توصیه قرار گرفته،زیرا این امر مصداق هجرت است که قرآن و روایت پیامبر(ص)«من زارنی بعد موتی کان کمن هاجر الی فی حیاتی»آن را تأیید میکند، همچنین در قرآن از مجاز بودن ساختن مسجد در محل قبر انسانهای مؤمن و عبادت در آن محل سخن گفته شده که قبور معصومین(ع) نمونه بارز آن است،همچنین در قرآن استغفار در کنار قبر شریف پیامبر(ص)توصیه شده و با توجه به لزوم احترام و بزرگداشت پیامبر(ص) از آیات قرآن موردی را به عنوان آداب زیارت میتوان استفاده نمود.زیارت قبور به خصوص قبور معصومین(ع)از چنان اهمیتی برخوردار است که در کتاب و سنت و فقه اسلامی از آن سخن به میان آمده و مورد داوری قرار گرفته است،دانشمندان اسلامی اعم از شیعه و اهل تسنن درباره آن به بحث پرداختهاند،دلایلی به صورت عام درباره جواز زیارت قبور و دلایلی به صورت خاص درباره جواز زیارت قبر شریف رسول الله(ص)سخن میگویند،برخی از دانشمندان اسلامی به وجوب زیارت قبر شریف رسول الله(ص)و برخی به 2Lاستحباب آن باور دارند و گروه قلیلی نیز آن را منع نمودهاند،هرچند در مواردی آنها این کار را مجاز دانستهاند،در خصوص زیارت قبور توسط زنان نیز داوریهای متفاوتی صورت گرفته و در روایاتی از زیارت ایشان نهی شده،از همین روی برخی از فقهای اهل تسنن و شیعه آن را منع و لا اقل مکروه دانستهاند، این نوع روایات با توجه به جزع و فزع زنان و کم صبری ایشان و نیز امکان اختلاط با مردان و وقوع حرام توجیه شدهاند،وگرنه زیارت قبور توسط حضرت زهراء(ع)انکارناپذیر است،از
خلاصه ماشینی:
"(3)-بار سفر بستن برای رفتن به زیارت پیامبر(ص)فقط(بدون آنکه زیارت مسجد نبوی را قصد کنند)این نوع زیارت که در آن فقط به قصد زیارت رسول خدا،بار سفر بسته میشود مورد اختلاف است که برخی،چون مالک با استناد به حدیث»لا تشد الرحال الا الی ثلاثة مساجد:المسجد الحرام و المسجد الاقصی و مسجدی»(همان الجکنی الشنقیطی و ابن قدامه،بیتا:29/2 و 821 و سبحانی،بیتا: ص 23)چنین نوع زیارت را قبول نداشته و آن را مکروه میدانند،و برخی نیز همچون ابن تیمیه به حرمت آن باور دارند،و نماز مسافر آن را تمام میدانند نه قصر و از طرفی به جعلی بودن احادیث مشوق زیارت باور دارند،اما اکثر فقهای اهل سنت این نوع زیارت را نیز قبور دارند،با این استدلال که خداوند مکان خاصی را برای عبادت خود تعیین نفرموده و تعیین مساجد سه گانه به خاطر روایت وارده بوده و از سویی به دلیل آن است که عبادت در این مساجد ثواب بیشتری دارد.
همچنین الشوکانی،5521 ق:871/5) تصریح نموده که جمهور فقهای اهل سنت به جز ابن تیمیه و برخی از حنابله و برخی دیگر از آیه مورد بحث استحباب زیارت قبر رسول خدا(ص)را نتیجه گرفتهاند،چه آنکه در حدیث آمده که پیامبران در قبور خویش زنده هستند،از سویی براساس باور متکلمین از اصحاب ما پیامبر ما(ص)بعد از وفاتشان زنده هستند،از طرفی میدانیم شهداء-که پیامبر ما(ص)نیز از جمله ایشان است-پس از وفاتشان در قبور خویش زنده هستند و رزق و روزی داده میشوند،لذا با توجه به زنده بودن پیامبر(ص)کسیکه بعد از مرگ رسول خدا (ص)قبر ایشان را زیارت کند مثل آن است."