چکیده:
"رفتار مصرفی مصرفکننده"تحتتأثیر عواملی نظیر:عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی،عوامل شخصی و عوامل روانشناختی قرار میگیرد.پژوهش حاضر با تأکید بر عوامل روانشناختی سعی در بررسی عوامل مؤثر بر رفتار مصرفکنندهء داخلی در انتخاب خطوط هوایی(خطوط هوایی امارات و ایران ایر به مقصد دوبی)بهطور اعم و سنجش نگرش مصرفکنندگان داخلی نسبت به این دو خط هوایی،بطور خاص را دارد.پس از انجام تحلیلهای مربوط،با استفاده از روش میانگین این نتیجه حاصل شد که از حیث امنیت پرواز،مدیریت پرواز،ساعات پرواز،ناسب،تعدد ساعات پرواز،ارائهی خدمات در طول پرواز و ارائهی تخفیف،بهطور متوسط نگرش مسافرین ایرانی به هواپیمایی امارات در مقایسه با هواپیمایی ایران ایر،مثبتتر است.و در مورد ویژگی قیمت نگرش مسافرین ایرانی نسبت به هواپیمایی امارات و ایران ایر یکسان است.و در نهایت بهطور متوسط نگرش مسافرین ایرانی به هواپیمایی امارات در مقایسه با هواپیمایی ایران ایر،مثبتتر است.
خلاصه ماشینی:
"پس از انجام تحلیلهای مربوط،با استفاده از روش میانگین این نتیجه حاصل شد که از حیث امنیت پرواز،مدیریت پرواز،ساعات پرواز،ناسب،تعدد ساعات پرواز،ارائهی خدمات در طول پرواز و ارائهی تخفیف،بهطور متوسط نگرش مسافرین ایرانی به هواپیمایی امارات در مقایسه با هواپیمایی ایران ایر،مثبتتر است.
ازاینرو در مقاله حاضر با تأکید بر عوامل روانشناختی سعی در بررسی عوامل مؤثر بر رفتار مصرفکنندهی داخلی در انتخاب خطوط هوایی(خطوط هوای امارات و ایران ایر به مقصد دوبی)بهطور اعم و سنجش نگرش مصرفکنندگان داخلی نسبت به این دو خط هوایی،بهطور خاص را دارد.
actual behavior فرمول این مدل به صورت زیر است: (تصویرتصویر) Ab نگرش نسبت به رفتار(در اینجا یعنی عمل مسافر کردن با خطوط هواپیمایی ایران ایر/امارات است) bi باور شخص نسبت به این مسأله که انجام رفتار منجر به نتیجه(پیآمد) i میشود.
بدین مفهوم که بطور کلی نگرش مسافرین ایرانی به هواپیمایی امارات در مقایسه با هواپیمایی ایران ایر مثبتتر است(مدل نگرش نسبت به پددیه)اطلاعات بدست آمده در جدول 6 درج شده است.
همچنین باتوجه به توضیحات فوق و باتوجه به اطلاعات مندرج در نمودار 4 این نتیجه حاصل شده ست که بطورکلی نگرش مسافرین ایرانی نسبت به ویژگیهای امنیت،مدیریت پرواز،ساعات پرواز مناسب،تعد ساعات پرواز،ارائهی خدمات در طول پرواز و ارائهی تخفیف در مورد شرکت هواپیمایی امارت در مقایسه با شرکت هواپیمایی ایران ایر مثبتتر است.
باتوجه به نتایجی که از مدلهای نگرش نسبت به رفتار و پدیده در این مقاله بدست آمده است،موارد زیر پیشنهاد میشود: 1)باتوجه به این مطلب که ویژگی امنیت پرواز از نظر مسافرین مهمترین ویژگی تلقی میشود،در نتیجه اولین و مهمترین مسألهای که شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران باید به آن بپردازد،تأمین امنیت پرواز است."