چکیده:
امروزه یکی از عوامل مهم ترغیب کننده یادگیری سازمانی که باعث نشر و تعمیم رفتارهای جدید در جهت سازگاری با محیط خارجی و انسجامدهی درونی سازمان در موقعیت رقابتی میشود متغیر فرهنگ سازمانی است. این مقاله ضمن بررسی مبانی نظری فرهنگ سازمانی یادگیرنده و تجربیات عملی و نظری سازمانهای موفق در این مورد،به دنبال آن است که فرهنگ سازمانی شرکت ایرانخودرو را بهعنوان یک عامل یکپارچهساز،بررسی کند و با عنایت به ویژگیهای فرهنگ سازمانی یادگیرنده در شرایط ناپایدار و رقابتی،موانع فرهنگ سازمانی شرکت را برای رسیدن به موقعیت رقابتی در دو بعد"چگونه رفتار کردن" و"چگونه اداره کردن"مورد بررسی قرار دهد و در پایان با تعیین شکاف بین وضع موجود و وضع مطلوب،راهبردهای مناسبی را برای گذر از وضع موجود و درک چگونگی ورود به موقعیت رقابتی ارائه میدهد.
خلاصه ماشینی:
"این مقاله ضمن بررسی مبانی نظری فرهنگ سازمانی یادگیرنده و تجربیات عملی و نظری سازمانهای موفق در این مورد،به دنبال آن است که فرهنگ سازمانی شرکت ایرانخودرو را بهعنوان یک عامل یکپارچهساز،بررسی کند و با عنایت به ویژگیهای فرهنگ سازمانی یادگیرنده در شرایط ناپایدار و رقابتی،موانع فرهنگ سازمانی شرکت را برای رسیدن به موقعیت رقابتی در دو بعد"چگونه رفتار کردن" و"چگونه اداره کردن"مورد بررسی قرار دهد و در پایان با تعیین شکاف بین وضع (*)عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین(ع) موجود و وضع مطلوب،راهبردهای مناسبی را برای گذر از وضع موجود و درک چگونگی ورود به موقعیت رقابتی ارائه میدهد.
این مقاله به دنبال آن است که فرهنگ سازمان موجود شرکت ایرانخودرو را به عنوان یک عامل یکپارچهساز در شرایط محیطی ناپایدار بررسی کرده،باتوجه به تجربیات نظری و عملی سازمانهای موفق و یادگیرنده،موانع و تنگناهای فرهنگ سازمانی شرکت را برای رسیدن به موقعیت مطلوب و رقابتی،مورد بررسی قرار دهد.
1-مطالعه مستندات و تجربیات نظری و عملی سازمانهای موفق و یادگیرنده بهعنوان الگوی مبنا2-بررسی و ارزیابی تنگناهای فرهنگی یادگیری سازمانی شرکت ایرانخودرو در شرایط موجود و شرایط مطلوب 3-مشخص کردن شکاف بین وضع موجود و وضع مطلوب و ارائه راهبردهای مناسب برای ورود به شرایط رقابتی اطلاعات موردنیاز تحقیق از طریق توزیع پرسشنامه و انجام مصاحبه با اعضای جامعه نمونه طی مراحل زیر حاصل گردید: 1.
2-چگونه اداره کردن شامل شاخصهای:بهرهبرداری از شکستهای گذشته، ترویج و تقویت یادگیری،تلاش برای کسب استانداردهای برتر،حساس بودن نسبت به یادگیری خود و دیگران،مشارکت کارکنان در تصمیمگیری و ترویج فرهنگ گفتمان در این پژوهش ویژگیهای فرهنگ سازمانی شرکت براساس فرضیه در شرایط موجود و شرایط مطلوب مورد بررسی و آزمون قرار گرفت."