Skip to main content
فهرست مقالات

جداسازی ثابتها و متغیرها در دین

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : دین، حکم، اسلام، روایات، قرآن، پیامبر اکرم ( ص )، حرام، سخن، زمان پیامبر اکرم، قانونهای

خلاصه ماشینی:

"در مثل, اگر شارع, آن گونه که اجماع فقیهان پیشین بر آن استوار بوده و غیر از یکی دو نفر از پسینیان, کسی با آن به ناسازگاری برنخاسته, دستور داده باشد که حج گزاران باید در منی کشتار کنند و قربانی خود را سر ببرند و از دیگر سوی, واجب کرده باشد که حج گزار, باید سه روز در منی بماند, تا رمی جمره کند و شبهای یازدهم و دوازدهم نیز بر او واجب باشد در آن به بیتوته بگذراند, آن گاه امروزه, چون حج گزاران بسیارند و منی گنجایش چنین جمعیتی را ندارد, گردانندگان و دست اندرکاران برگذاری حج, ناچار شوند برای برطرف کردن کم بود جا, نگهداشت بهداشت, سلامتی, آسانی و راحتی حج گزاران, کشتارگاه را در خارج از منی بسازند و این اضطرار و ناگزیری, از اکنون, سالها, بلکه قرنها به درازا بکشد, این پرسش و اشکال به وجود می آید که: چطور شارع حکیم, متوجه زمان ما و آیندگان و جمعیت زیاد حج گزار, نبوده است و حکمی صادر کرده که در زمان ما و در آینده, به هیچ روی و گونه نمی توان به آن عمل کرد؟ آیا شارع, حکیم نبوده, علم به زمان ما و آیندگان و بسیاری حج گزاران, نداشته, یا راه را اشتباه پیموده است؟ به دیگر سخن, احکام ثانوی, برای ناگزیر و ناچاری فردی, آن هم, برای مدت و برهه ای کوتاه, خوب است, ولی وضع کردن قانونی فراگیر, برای تمامی مردم در تمامی روزگاران و استثنا کردن تمامی مردم یک عصر و عصرهای بعدی, به خاطر حکم ثانوی مشکل کلامی ناسازگاری با حکمت خداوند را به بار می آورد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.