چکیده:
مفهوم امنیت قدمتی به وسعت تاریخ بشر و از جهتی بر مفهوم«اجتماع»و«جامعه»تقدم دارد.این مفهوم به تدریج و با توسعه بشری تحول و ابعاد تازهای یافته است،بهگونهای که امروزه امنیت را در توسعه،و(نه اسحله)،سراغ میگیرند تامین امنیت به عنوان اساسیترین وظیفه حکومت برشمرده شده است.قرآن به عنوان قانون اساسی و دستور العمل حیات معقول انسان و جامعه انسانی،به این امر توجهی خاص داشته و بر آن در تامین سعادت دنیا و آخرت انسان تاکید کرده است. ایمان،امنیت و امانت همه در این راستا قابل فهم میباشد.این نوشتار کوشیده است با نگاهی گذرا به این مفهوم بنیادین و معناشناسی و تبارشناسی امنیت،ابعاد مختلف آن را در حد وسع و با ایجاز تمام به بحث گذارد و در خلال داستانها و آیات قرآن،به بازشناسی«امنیت»بپردازد.این کار، بیتردید،خالی از خلل نیست.اما امید داریم با نقد مشفقانه که حیات علم به آن وابسته است،این نقد مشفقانه که حیات علم به آن وابسته است،این نظر قرآن راهگشای ما در تامین امنیت جامعه اسلامی و ملت عزیزمان گردد.
خلاصه ماشینی:
"6گاهی شاید لازم باشد برای اینکه احساس امنیت بالا رود،احساس ناامنی نیز به نوعی افزایش
امنیت از طریق توجه به خدا-نیز امری بسیار مهم است.
گاهی اسم است و برای حالتی که بر انسان در امنیت حاصل میشود،به کار
به تعبیر بوزان Buzan از دیگر ابهامات موجود در مفهوم امنیت این است که علیرغم آنکه واژه امنیت کاربردی
مقصود از امنیت تنها حفظ حیات نیست،بلکه تأمین آزادی است.
این معنا پیش شرط اساسی امنیت ملی در دنیای معاصر است.
1)امنیت جامع است:یعنی هر حوزهای را که برای اداره امور جامعه
که مفهوم امنیت در ابعاد شغلی،درآمد و مالی،سلامت،بهداشت و درمان و سایر بخشهای مختلف مورد بررسی است.
این امنیت فراگیر،چنان است که طبیعت نیز بر سر مهر بازخواهد آمد و گرگ
بدتر از لباس ظلمی که بر تن ایمان پوشیده میشود نیست،تا چنین نشده، انسان دارای امنیت است.
برعکس،فقر اقتصادی و کاهش امنیت فردی و اجتماعی ناشی از بی توجهی به نعمتهای موجود است و این سخن امیرمؤمنان در غرر الحکم
چرا که ولایت تنها راه تأمین امنیت است.
پدیده ضد امنیتی دیگر در قرآن مطرح شده است:یکی آدم ربایی(انفال،
موضوع حصار امنیتی جامعه اشاره شده است و این خود عمق بحث را
تأمین امنیت آنها مؤثر نبوده است(توبه،96،غافر،28،روم،9).
و نیز کهف،43،به بعد)اما قرآن برای این عمل ارزش بالایی،قائل نیست.
آیا این دقیقا معادل تعبیر تأمین امنیت داخلی و خارجی نیست؟
این قوم برای نخستینبار(فاسق)نامبرده شدهاند (ذاریات،64)و شدت ظلم و طغیان آنها چنان بود که کاملا نابود شدند.
میباشد که هدف حکومت اسلامی است تا بندگان مظلوم خدا امنیت یابند"