خلاصه ماشینی:
"72-اگر گویی:دلیل بر اینکه پدید آورندهء حوادث واجب الوجود است چیست؟گویم:دلیل بر آن چنان است که اگر واجب الوجود نبود،ممکن الوجود باشد،و اگر ممکن بود،در وجود خود نیازمند به غیر خویش میشود،پس سخن از غیر اوست و اگر آن غیر،واجب الوجود باشد پس همو پدید آورندهء حوادث است و اگر ممکن الوجود بود نیازمند به پدید آورندهء دیگر میشود،پس اگر به چیز پیش از خود برگردد دور باشد،و اگر احاله به چیز پس از خود کند تسلسل پیش آید و چنانکه دانستی دور و تسلسل باطل است،پس ناگزیر رشتهء حوادث به پدیدآورندهای پیوندد که واجب الوجود است و هستیاش به ذات خویش.
79-اگر گویی:دلیل بر امامت هریک از این نامبردگان چیست؟گویم:دلیلش آن است که پیغمبر آنان را به تواتر به جانشینی خود نامزد کرده است؛چنانکه دربارهء حسین فرمود: «ابنی هذا،امام ابن،امام اخو امام ابو الائمة تسعة تاسعهم قائمهم یملأ الارض قسطا و عدلا بعد ما ملئت جورا و ظلما»، یعنی:این پسرم امام است،پسر امام و برادر امام و پدر نه امام دیگر،که نهمین ایشان قائم آنان است و آنگاه که زمین از ستم و بیداد آکنده شود آن را از برابری و داد پر میکند.
501-اگر گویی:دلیل بر آن چیست؟گویم:دلیل بر آن، سخن خدای تعالی است که فرماید: «و ما من دابه فی الارض و لا طآئر یطیر بجناحیه الا امم امثالکم ما فرطنا فی الکتاب من شیء ثم الی ربهم یحشرون» 24،یعنی نیست چهارپایی در زمین و نه پرندهای که به دو بال خود میپرد مگر اینکه امتهایی مانند شما هستند و در کتاب(قرآن)ما چیزی را فرو نگذاریم و سپس آنها به سوی پروردگار خود محشور شوند،و نیز کسان راستگو از روز رستاخیز خبر دادند و عقل و نقل هر دو دلالت دارد که هرکه را عوضی یا بر او عوضی است بازگردد و دلیل نقلی،بازگشت همهء زندگان را میرساند."