Skip to main content
فهرست مقالات

نقد همسان انگاری وحی و تجربه دینی

نویسنده:

(14 صفحه - از 82 تا 95)

کلید واژه های ماشینی : وحی، پیامبر، وحی و تجربه دینی، تجربه دینی، خدا، نقد، وحی تجربی، میان وحی و تجربه دینی، وحی گزاره‌ای و وحی تجربی، دیدگاه تجربه دینی

مفهوم «وحی» یکی از مفاهیم مهم و اساسی ادیان ابراهیمی است که این ادیان را از مکاتب بشری متمایز می‌سازد. چیستی و سرشت وحی یکی از مباحث مهم فلسفه دین و کلام معاصر است. پیرامون سرشت و ماهیت وحی، دو دیدگاه عمده وجود دارد که عبارتند از وحی گزاره‌ای و وحی تجربی. بر اساس وحی گزاره‌ای، خداوند حقایق و گزاره‌هایی را بر پیامبر وحی می‌کند، اما بر اساس وحی تجربی، پیامبر با خدا مواجهه‌ای داشته و تفسیر آن مواجهه و تجربه دینی‌اش را برای دیگران منتقل می‌کند. مقاله حاضر، در واقع در صدد نقد این دیدگاه؛ یعنی همسان‌انگاری وحی و تجربه دینی (= وحی تجربی) می‌باشد. مقاله پس از توصیف دیدگاه تجربه دینی و مفاهیم اساسی آن، به زمینه‌های ظهور این نظریه اشاره کرده و پس از نقد و بررسی این دیدگاه، تفاوتهای وحی و تجربه دینی را بیان می‌کند. بنابراین، با توجه به نقدهایی که دیدگاه تجربه دینی دارد و نیز تفاوتهای اساسی که میان وحی و تجربه دینی وجود دارد، نمی‌توان دیدگاه فوق؛ یعنی تجربه دینی را در مورد وحی و بخصوص وحی اسلامی پذیرفت.

خلاصه ماشینی:

"» (3) علل و عوامل پیدایش دیدگاه تجربه دینی دیدگاه تجربه دینی در باب وحی در پرتو علل و عوامل خاصی به وجود آمد که در اینجا به مهمترین این عوامل اشاره می‌کنیم: 1ـ شکست الهیات طبیعی: در قرون وسطی دو روش برای دستیابی به حقایق دینی مطرح شد؛ برخی مبنای مباحث کلامی خود را عقل می‌دانستند و با روش عقلی ـ فلسفی، باورهای دینی را توجیه می‌کردند و عده‌ای دیگر مبانی کلامی خود را به وحی و کتاب مقدس استناد می‌دادند و اعتقادشان بر این بود که خداوند خودش را به طرزی مخصوص مکشوف فرموده است. ابهام آن به حدی است که صاحبان تجارب و عارفان خود معترفند که قادر به بیان و توصیف آن نیستند؛ چرا که آنچه به تجربه‌های دینی و عرفانی نسبت داده می‌شود، غالبا نتیجه جهد و کوشش فراوان در یک موضوع یا اثر ریاضت روحانی و یا نتیجه یک رشته تفکرات طولانی درباره یک موضوع است و عاقبت نیز آنچه از این راهها به دست می‌آید، در نفس انسان یقین صد در صد به وجود نمی‌آورد و همواره تجربه صورت یک پدیده مربوط به «خویشتن» شخص کاشف و تجربه‌گر باقی می‌ماند، برخلاف وحی که کاملا واضح و آشکار (برای شخص پیامبر) صورت می‌گیرد و پیامبر آنچه را از خدا دریافته است، به صورت واضح و روشن و بدون کوچکترین ابهامی، در اختیار مردم قرار می‌دهد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.