امامت و ختم ولایت از دیدگاه ابن عربی و پیروان او - پایگاه مجلات تخصصی نورSkip to main content
فهرست مقالات

امامت و ختم ولایت از دیدگاه ابن عربی و پیروان او

نویسنده:

(17 صفحه - از 175 تا 191)

کلید واژه های ماشینی : ولایت ، امام ، ابن‌عربی ، امامت ، خاتم ، خاتم ولایت ، الفتوحات المکیة ، ختم ولایت از دیدگاه ابن‌عربی ، امامت و ختم ولایت ، انبیاء

خلاصه ماشینی:

"دارد و تمهید دوم از مقدمه شرح فصوص خود را (53 صفحه از چاپ کربن (1) ) در فضیلت شیخ اکبر و اثبات ولایت وی نوشته است و او را ولی حقیقی می‌داند که خداوند گوش و چشم و زبان اوست، (2) در بحث «خاتم ولایت» موضعی نقادانه نسبت به ابن عربی اتخاذ می‌کند و قیصری (شارح فصوص) را در این بحث، اسیر تعصب و دلایل او را سست‌تر از خانه عنکبوت می‌داند. (6) بنابراین به اعتقاد سیدحیدر آملی، ابن عربی در مجمع‌البحرین که عالم «تجسد المعانی و تلطف المحسوس» (7) است یعنی در عالم مثال و در قوه خیال فعال خویش خود را به صورت خاتم‌الاولیاء مشاهده کرده است، (8) اما در عالم واقع «خاتم‌الاولیاء» کسی جز امام ______________________________ 1- آملی، سیدحیدر، المقدمات من کتاب نص‌النصوص فی شرح فصوص‌الحکم، به کوشش هنری کربین و... اما تفاوت میان مهدی(عج) و جدش امیرالمؤمنین(ع) با این توضیح آشکار می‌شود که مقصود از خاتم‌الاولیاء کسی نیست که ـ در زمان ـ بعد از او ولی نباشد، بلکه مقصود کسی است که بالاترین مرتبه ولایت را داشته باشد یعنی نزدیکترین موجود به حق‌تعالی باشد و لذا خاتم‌الاولیاء همان خاتم‌الانبیاء والمرسلین محمد(ص) است که مظهر اسم «الله» ـ جامع جمیع أسما ـ می‌باشد، اما ولایت هنگامی که شدت و قوت یابد، لباس نبوت و کساء رسالت دربر می‌کند و در آنها مخفی می‌شود، آنگاه در زمانی این ولایت مطلق محمدی با وصف ______________________________ 1- سوره البقره، 258."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.