علیت از دیدگاه امام محمد غزالی و دیوید هیوم - پایگاه مجلات تخصصی نورSkip to main content
فهرست مقالات

علیت از دیدگاه امام محمد غزالی و دیوید هیوم

نویسنده:

(27 صفحه - از 255 تا 281)

کلید واژه های ماشینی : علیت ، هیوم ، غزالی ، محمد غزالی و دیوید هیوم ، خدا ، منشا تصور پیوند ضروری ، اعراض ، تصور ، فعل ، نفی

خلاصه ماشینی:

"(1) دیدگاه امام محمد غزالی درباره علیت در حوزه جهان اسلام، گرایش غالب متکلمان اشعری بر نفی علیت بوده است و امام محمدغزالی را باید در حیطه کلام اشعری مورد مطالعه قرار داد و از متکلمان متقدم تنها معمربن عباد السلمی بوده است که به رابطه علیت میان اجسام و اعراض آنها قائل بوده است (2) غیر از معمر اکثر متکلمان رابطه علیت را به دیده انکار نگریسته‌اند و برای نفی علیت انگیزه‌های کلامی بر سایر ادله برتری داشته است. انگیزه‌های نفی علیت 1ـ قدرت مطلق خدا در نظر اشاعره خداوند مالکی است که قدرت مطلقه او سراسر گیتی را فراگرفته و هیچ ______________________________ 1- کار ناپ، رودلف، مقدمه‌ای بر فلسفه علم، ترجمه یوسف عفیفی، انتشارات نیلوفر تهران، صفحه 121. 2ـ علیت الهی نسبت به جهان از جهت خلق مدام مبانی خلق مدام 1ـ تشکیل اجسام از جواهر فرد و اعراض اشاعره برای اینکه فاعلیت مطلق الهی را اثبات کنند، دست به تدوین قواعدی زده‌اند که مقاصد کلامی آنها را تأمین کند و بر این اساس تقسیم‌بندی موجودات بر اساس مقولات ارسطویی را به کلی دور ریختند و مقولات نسبی را اعتبار ذهنی شمردند (1) و جواهر ارسطویی، از جمله هیولی و صورت، عقول و نفوس مجرده را کنار نهادند. 4ـ نظر غزالی و هیوم درباره رابطه ضروری علی غزالی در بررسی رابطه علی، این رابطه را در عالم طبیعی انکار می‌کند و ضرورت را تنها به حوزه ریاضیات و منطق منحصر می‌سازد."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.