خلاصه ماشینی:
"متأسفانه بی توجهی به دیدگاههای فقهی علی(ع) منحصر به گذشته نیست, بلکه ناشر موسوعه فقه سلف دکتر قلعه جی, که چاپ دوم این مجموعه را به عهده گرفته, آن گاه که به معرفی این سلسله در کتاب فقه عبدالله بن عمر می پردازد, شمار چهار سلسله فقه سلف را که اندیشه های فقهی علی(ع) را در بر دارد, نام نمی برد و به معرفی شماره پنجم آن که فقه عبدالله بن مسعود است, می پردازد و دور نیست که دارالنفائس به آسانی حاضر شده باشد, کتاب فقه علی بن ابی طالب را چاپ کند.
قلعه جی در این گزارش بخش مربوط به خلیفه دوم را که به کودکان از بیت المال سهم می داد و فرقی بین عرب و موالی قائل نبود, از فتوح البلدان و بخش مربوط به علی(ع) را از الامامة والسیاسة ابن قتیبه و آنچه درباره روش معاویه است, از کتاب العراق فی العصر الاموی, نقل می کند.
تنها چیزی که شاید سبب شده دکتر قلعه جی برداشت نادرستی از سیره علی(ع) داشته باشد, گزارشی است که ابن قتیبه و دیگران آورده اند: یاران حضرت, به وی پیشنهاد کردند: در دادن عطاء, اشراف و عربها را بر موالی مقدم بدارد و علی(ع) آن را نپذیرفت; زیرا فرقی میان عرب و غیرعرب در سهم بیت المال قائل نبود: (ثم قام رجال من اصحاب علی فقالوا: یا امیرالمؤمنین اعط هؤلاء هذه الاموال و فضل هؤلاء الاشراف من العرب و قریش من الموالی ممن یتخوف خلافه علی الناس و فراقه وانما قالوا له: هذا الذی کان معاویه یصنعه بمن أتاه وانما عامة الناس همهم الدنیا ولها یسعون وفیها یکدحون فاعط هؤلاء الأشراف فاذا استقام لک ماترید عدت إلی أحسن ما کنت علیه من القسم فقال علی: (أتأمرونی أن أطلب النصر بالجور فیمن ولیت علیه من الاسلام؟ فوالله لا أفعل ذلک مالاح فی السماء نجم والله لو کان لهم مال لسویت بینهم فکیف وانما هی اموالکم…."