Skip to main content
متن و ترجمه بیش از 393,000 حدیث شیعه در پایگاه نورحدیث ...
فهرست مقالات

سبک شناسی مفسران در اسباب نزول: اسباب نزول در تفسیر المنار

نویسنده:

ISC (48 صفحه - از 135 تا 182)

خلاصه ماشینی:

"عدم حجیت قول صحابه و تابعان با توجه به این که بیشتر روایات اسباب نزول از صحابه و تابعان نقل شده است، مفسرانی همچون عبده و رشید رضا، که تقدس و ارزش روایت مرفوع را در تفسیر برای قول صحابه و تابعان قائل نیستند، طبیعی است که به صرف نقل و روایتی از صحابه در سبب نزول، اعتنا نمی‌کنند، مگر آن گاه که مؤید و قرینه‌ای بر صحت آن روایت وجود داشته باشد. به یقین رسول خدا بدون جهت کسی را در معرض اتهام قرار نمی‌داد<FootNote No="314" Text="مراجع شود به بحث نقد اسباب نزول با شخصیت صحابه ( المنار2/174) که رشیدرضا چگونه بدون استدلال صرفا به اتکاء تعصبهای مذهبی از عبدالرحمان بن عوف دفاع می کند و در برابر روایت سبب نزول بر خلاف شیوه کلی خود که روایتی را بدون دلیل رد یا قبول نمی کند، ایستادگی و مقاومت به خرج می دهد و روایت را مردود می شمارد، زیرا عبدالرحمان اگر تحت سؤال قرار بگیرد، جریان خلافت خلفا شدیدا آسیب می بیند؛ با توجه به این نکته که عبدالرحمان در این جریان نقش بسیار جدی را عهده دار بود. رشید رضا پس از ذکر هر دو سبب نزول، رأی طبری را نقل می‌کند که گفته است آیه مذبور درباره یهود نازل شده است، پس از نقل مفصل سخنان طبری می‌نویسد: «این شیخ مفسران و مشهور ترین آنان، نهی آیه را برای کسانی دانسته است که دشمنی آنان با پیامبر و مؤمنان همراه او آشکار گردید، از کسانی که پیامبر با آنها پیمان داشت ولی آنها در پیمان خود خیانت کردند، مانند یهود بنی نضیر که کوشیدند پیامبر6را به قتل برسانند در حالی که پیامبر6به آنها اعتماد کرده بود به سبب عهد و پیمانی که با هم داشتند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.