Skip to main content
متن و ترجمه بیش از 393,000 حدیث شیعه در پایگاه نورحدیث ...
فهرست مقالات

نظرگاه های ویژه علامه طبرسی

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 62 تا 87)

خلاصه ماشینی:

"چنان که تضمین ـ آن گونه که تعریف شد ـ استعمال لفظ در دو معنی خواهد بود؛ هر چند بسیاری از مفسران دیدگاه زمخشری را دراین باره نپذیرفته اند، اما کسانی چون طبرسی در جوامع الجامع و آلوسی در روح المعانی و علامه طباطبایی در المیزان از زمخشری در این جهت پیروی کرده اند، و در تفسیر لغات بسیاری از تضمین بهره جسته اند. اما طبرسی به این روایت اعتنایی نکرده، چون خبر واحد است، هر چند سند آن نیز ضعیف است، زیرا محمد بن عبیده همدانی در جوامع رجالی کهن شیعه ذکر نشده است، ولی فیض کاشانی آن را در الوافی آورده و بر طبق آن فتوا داده، او در تأیید دیدگاه خود می نویسد: «و قد قالوا صلوات الله علیهم: إذا جاء عنا حدیث فاعرضوه علی کتاب الله، فما وافق کتاب الله فخذوه، و ما خالف فردوه. 75 طبرسی در مجمع البیان ذیل آیه «إن تجتنبوا کبائر ما تنهون عنه نکفر عنکم سیئاتکم و ندخلکم مدخلا کریما» (نساء/31) پس از نقل روایت مفصلی که صدوق و کلینی نیز آن را ذکر کرده اند76 می نویسد: «در معنای گناه کبیره اختلاف شده است؛ گفته شده هر آنچه که برآن خدای متعال وعده عقاب در آخرت را داده، و بر آن در دنیا حد واجب نموده کبیره است، از سعید بن جبیر و مجاهد همین قول روایت شده است، ابن عباس گفته هر چه آن را خدای متعال نهی فرموده کبیره است، اصحاب ما این قول را برگزیده اند، آنان گفته اند معصیتها و گناهان همه کبیره هستند چون قبیح هستند؛ ولی بعضی از آنها بزرگ تر از بعضی است، و استحقاق عقاب بر آن بیشتر است."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.