Skip to main content
فهرست مقالات

تخیل و احساس در آراء تربیتی ارسطو

نویسنده:

(6 صفحه - از 44 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : ارسطو، تربیت، تخیل، انسان، احساس، عقل، سعادت، اخلاق، پرورش، دانش

خلاصه ماشینی:

"برای درک افکار ارسطو، ابتدا باید بدانیم ارزش‌های موجود نگرش به تعلیم و تربیت، دانش، اخلاق و ماهیت انسان درجامعه یونانی چه بوده‌است؟ سوءال اصلی نزد متفکران این بود که آیا کسب فضایل و رد رذایل ازطریق تعلیم و تربیت امکان‌پذیر است یا نه، ارسطو فکرمی‌کرد که می‌تواند 1- فضایل را تعریف فلسفی کند 2- برنامه‌ای برای پیاده‌کردن آنها در افراد جامعه بریزد ارسطو معتقد بود، انسان موجودی اجتماعی است و اغنای تمامی ابعاد وجودی وی، اعم ازمادی، طبیعی و روحی را پیش نیاز زندگی سعادتمندانه (یا عقلی) می‌دانست. اکنون این سوءال پیش می‌آید،که با توجه به تفاوت افراد با یکدیگر و شرایط متفاوت به چه صورت می‌توان مثلا سخاوت واقعی را،شناخت و بدان عمل کرد، یعنی درواقع تمرین کردن (علاوه بر عادت) به چه چیز نیاز دارد؟ درپاسخ این سوءال باید گفت صرف عادت به کار نیک اگر برپایه احساس نباشد، ممکن است فرد را به یک آدم ماشینی (ربات) تقلیل دهد و گذشته از این، مربی، متهم به تلقین شود. (8) در حقیقت، از نقش حدس و گمان، که محصول پرورش نیروی تخیل است، می‌توان نتیجه گرفت که هنر و ادبیات که مورد دفاع ارسطو در پرورش عقل عملی نیز هست، چه کمک عظیمی و غفلت یا دست کم گرفتن میراث فرهنگی و خزانه بی‌نظیر معارف ادبی ملی، تاکنون ضربات مهلکی بر پیکر اندیشه و علم در این مملکت وارد آورده است."

صفحه:
از 44 تا 49