نویسنده: نیک خواه بهرامی، حبیب؛
کیهان فرهنگی دي 1383 - شماره 219 (5 صفحه - از 68 تا 72 )
"ابن داعی رازی در «تبصره العوام» عنوان میدارد که المقنع از فرقه رزامیان است که فرقهای از ابومسلمیه هستند که المقنع ادعا کرد روح ابومسلم به وی منتقل شده است و او درشهرکش از ماوراءالنهر دعوی الوهیت کردهاست (40) ازسوی دیگر، اشاره بدین امر که ابن داعی رازی عنوان مینماید که پس از در حجابشدن المقنع و سپس در اثر الحاح پیروان خود بدانان آشکارشدن، که با حقهای همراه بودهاست که در اثر انعکاس نور آینههایی که المقنع برای این کار تعبیه دیده بود که به سوختن جمعی از پیروان وی میانجامد، همراهان و پیروان وی صلا درمیدهند که «لاتدرکه الابصار» (41) میتواند به وجود خوارج و بسیاری غلات شیعه و مسلمانان آن عهد درجمع پیروان وی، اشارت داشتهباشد. (48) بیرونی معتقد است که مقنع پس از شکست سپاهیان خلیفه مهدی به مدت چهارده سال حکومت کرد تا این که در سال 169 هجری (785- 786 میلادی) محاصره و به هلاکت رسید و برای این که جسدش به دست دشمن نیفتد و ادعای الوهیت وی، محقق گردد خود را در تنور انداخت تا جسدش متلاشی شود اما چنین نشد و جسدش در تنور یافت گردید. بیرونی معتقد است که مقنع پس از شکست سپاهیان خلیفه «مهدی»، به مدت چهاردهسال حکومت کرد تا این که در سال 169 هجری محاصره و به هلاکت رسید و برای این که جسدش به دست دشمن نیفتد و ادعای الوهیت وی محقق گردد، خود را در تنور انداخت تا جسدش متلاشی شود، اما چنین نشد و جسدش در تنور یافت گردید."
کلید واژه های ماشینی:المقنع ، مقنع ، تاریخ بخارا ، ابومسلم ، المقنع نقابدار نخشب ، نخشب ، نرشخی ، ابوبکر ، طبری ، الوهیت
- دریافت فایل ارجاع :
(پژوهیار,
,
,
)
برای مشاهده محتوای مقاله لازم است ورود پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.
تحتاج دخول لعرض محتوى المقالة. إذا لم تكن عضوًا ، فتابع من الجزء الاشتراک.
إن كنت لا تقدر علی شراء الاشتراك عبرPayPal أو بطاقة VISA، الرجاء ارسال رقم هاتفك المحمول إلی مدير الموقع عبر credit@noormags.ir.
You need Sign in to view the content of the article. If you are not a member, proceed from part Membership.
If you fail to purchase subscription via PayPal or VISA Card, please send your mobile number to the Website Administrator via credit@noormags.ir.