چکیده:
اهمیت خانواده و توجه به نقش زوجین در حفظ و تکامل آن، مورد اهتمام
تمامی ادیان اسلامی الهی بوده است. این مقاله درصدد رهیافت به آموزه
های قرآن کریم و کتاب مقدس است، تا از این رهگذر به نحوه نگرش و
میزان اهتمام این کتب سه گانه، نسبت به جایگاه هر یک از زن و مرد در
خانواده و تکالیف و حقوق برخواسته از آن دست یابد. مبنای تقسیم وظایف
زوجین در این کتب، تناسب میان تشریع و تکوین است اما با این وجه تمایز
که تفاوتهای حقوقی و تکلیفی میان زوجین، درآموزههای قرآن کریم،
خاستگاه تمایز جنسیتی نداشته و ریاست مرد بر مبنای عدالت، احسان و
حسن معاشرت مطرح شده است. اهتمام به حیا و عفت زن و حفظ
شخصیت انسانی او در جهت تحکیم بنیان خانواده وجه مشترک این کتب
می باشد.
خلاصه ماشینی:
"قرآن کریم آنگاه که از مقام انسان و حقیقت او سخن به میان میآورد، او را صاحب کرامت معرفی کرده و تفاوتی میان دو جنس زن و مرد قائل نمی شود آنجا که میفرماید:ولقد کرمنا بنی آدم(اسراء،17/70) و در توصیف حقیقت انسان او را از سایر مخلوقات برتری داده و می فرماید:و نفخت فیه من روحی(حجر،15/29) و به خاطر آفرینش انسان به خود تبریک می گوید: فتبارک الله أحسن الخالقین(موءمنون،43/14) در تمامی اینآیات، سخن از ماهیت و حقیقت انسانی است که تمایز جنسیتی در آن راه ندارد.
دومین اثر قوامیت مرد که در عهد جدید مطرح شده است، عبارتست از سکوت زن در کلیسا و تعلیم یافتن در خانه: و باید که زنان شما در کلیسا خاموش باشند زانرو که سخن گفتن، آنها را جایز نیست، بلکه ایشان را است اطاعت، چنانچه شریعت نیز می فرماید: و اگر می خواهند چیزی معلوم نمایند، از شوهران خود در خانه سوءال نمایند زانرو که تکلم ایشان در کلیسا سزاوار نیست.
توجه به ارتباط این آیات با مسئله قوامیت مرد و اطاعت زن از او، به این حقیقت رهنمون می گردد که قرآن کریم زن و شوهر را به همفکری و همدلی فراخوانده و از اداره خانواده به صورت تحمیل سلیقه یکی از زوجین منع می کند و مدیریت مرد در خانواده به معنای ارائه راهکارهای مدیریتی مورد توافق زن و مرد در محیط خانواده است."