چکیده:
این پژوهش با هدف شناسایی عوامل مرتبط با قصد استفادهء مشتریان از خدمات بانکداری اینترنتی انجام شده است.مدل به کار گرفته در این تحقیق،مدل تجزیه شدهء رفتار برنامهریزیشدهء تیلور و تاد است که سعی دارد،باورهای برجسته و اثرگذار بر استفاده از یک فناوری اطلاعاتی،مانند نگرش،هنجارهای ذهنی،و ادراک از کنترل رفتاری را تعیین کند. در این پژوهش،با استفاده از روش تحقیق"توصیفی-کاربردی"،نمونهای متشکل از 150 نفر از مشتریان بانک ملت مورد بررسی قرار گرفتهاند و با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و مدل معادلات ساختاری،به بررسی عوامل مرتبط با قصد استفادهء مشتریان از خدمات بانکداری اینترنتی پرداخته شده است.نتایج تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری نشان داد که بهطور کلی بین نگرش،هنجارهای ذهنی و ادراک از کنترل رفتاری،با قصد استفادهء مشتریان از خدمات بانکداری اینترنتی رابطه معنیداری وجود دارد ولی ادراک مشتریان از امنیت این سیستمها بر نگرش ایشان به استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی تأثیری نداشته است.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش،با استفاده از روش تحقیق"توصیفی-کاربردی"،نمونهای متشکل از 051 نفر از مشتریان بانک ملت مورد بررسی قرار گرفتهاند و با استفاده از روشهای آمار توصیفی و استنباطی و مدل معادلات ساختاری،به بررسی عوامل مرتبط با قصد استفادهء مشتریان از خدمات بانکداری اینترنتی پرداخته شده است.
نتایج تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدل معادلات ساختاری نشان داد که بهطور کلی بین نگرش،هنجارهای ذهنی و ادراک از کنترل رفتاری،با قصد استفادهء مشتریان از خدمات بانکداری اینترنتی رابطه معنیداری وجود دارد ولی ادراک مشتریان از امنیت این سیستمها بر نگرش ایشان به استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی تأثیری نداشته است.
بر این اساس و به منظور بررسی عوامل مرتبط با قصد استفادهء مشتریان از خدمات بانکداری اینترنتی،مقالهء حاضر با محور قرار دادن فرضیات زیر و بر پایهء پژوهش میدانی تدوین شده است: *بین نگرش مشتریان و قصد استفاده آنها از خدمات بانکداری اینترنتی بانک ملت،رابطهء معنیداری آماری وجود دارد.
روششناسی تحقیق از آنجا که هدف این پژوهش تعیین روابط تجربی در زمینهء عوامل مرتبط با قصد استفادهء مشتریان از خدمات بانکداری اینترنتی است،از نظر هدف کاربردی و از نظر نحوهء گردآوری اطلاعات توصیفی،از نوع همبستگی و بهطور مشخص از نوع"مدل معادلات ساختاری"1(تحلیل مسیر)است.
پیشنهادات و راهکارها با توجه به نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل دادهها،به منظور تقویت کلیهء عوامل مرتبط با قصد استفادهء مشتریان از خدمات بانکداری اینترنتی در بانک ملت،موارد زیر به عنوان راهکار عملی پیشنهاد میشود: الف)برای تقویت ادراک از سهولت و اثر آن روی نگرش مشتریان: 1."