چکیده:
و مراحل طراحی و ساخت یک سیستم اطلاعاتی مدیریت در واحد اداری-مالی دانشگاهها را بررسی کند و ضمن تشریح مراحل طراحی و ساخت عملی چنین سیستمی مزایا معایب دو شیوهی دستی و ماشینی را از لحاظ دسترسی،پردازش و طبقهبندی اطلاعات بیان کند.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به جایگاه سیستمهای اطلاعاتی مدیریت و نقش آنها در سازمانها، براساس نیاز احساس شده و به درخواست معاون اداری-مالی"دانشگاه خلیج فارس"تصمیم گرفته شد،یک سیستم اطلاعاتی مدیریت برای واحد اموال این دانشگاه زیرمجموعهای از واحد اداری-مالی دانشگاه،به عنوان مورد پژوهشی طراحی و ساخته شود.
بهطور خلاصه،میتوان گامهای فوق برای دستیابی به سیستم اطلاعاتی را به این صورت خلاصه کرد:ابتدا باید نیازهای کاربر را شناسایی و براساس آن، در مرحلهء بعد با توجه به مدل دادهها یک مدل مفهومی از سیستم،طراحی و استخراج کرد.
بر این اساس،مدل منطقی زیر را برای استفاده در واحد اموال معاونت اداری-مالی دانشگاه خلیج فارس طراحی کردیم(که قابل تعمیم برای واحد اموال سایر دانشگاهها با توجه به یکپارچگی ساختار و قوانین در دانشگاههای دولتی کشور است)و به عنوان مبنای طراحی فیزیکی،در مرحلهء بعد مورد استفاده قرار گرفت.
مدل منطقی رابطهای واحد اموال معاونت اداری-مالی دانشگاه خلیج فارس به عنوان مورد پژوهشی مورد استفاده گام سوم:در این مرحله با توجه به خروجی گام قبل که یک مدل منطقی میباشد،طراحی فیزیکی صورت میگیرد.
دوباره سیستم،جهت تست مجدد در اختیار کاربر قرار گرفت و پس از رفع کلیه اشکالات موجود،سیستم نهایی با توجه انجام امور مربوط به پیادهسازی نهایی براساس مدل فناوری مورد استفاده،به عنوان MIS بخش اموال معاونت اداری-مالی در اختیار این واحد قرار گرفته و به صورت اجرایی درآمد.
پس بهطور خلاصه میتوان گامهای لازمهء فوق جهت دستیابی به یک سیستم اطلاعاتی را به صورت زیر خلاصه کرد: ابتدا باید نیازهای کاربر را شناسایی و براساس آن در مرحلهء بعد با توجه به مدل دادهها یک مدل مفهومی از سیستم طراحی و استخراج نمود."