Skip to main content
فهرست مقالات

در آمدی بر جامعه مدنی، سرگذشت عقل و ایدئولوژی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : ایدئولوژی، دینی، ایده، سیاسی، قرن نوزدهم، علم، سنت، اجتماعی، شهود، معرفت

خلاصه ماشینی:

"به رغم اصراری که ایدئولوگ‌های معاصر دردو سده اخیر بر هویت ایدئولوژیک مثل‌افلاطونی و یا سنن دینی دارند، امتیاز دین وسنت و هم چنین امتیاز ایده‌ها و مثل افلاطونی،با ایدئولوژی‌های انسانی محفوظ است، زیرا هیچ‌یک از این امور، خصیصه نخست ایدئولوژی راندارند، یعنی براساس تعریفی که دین از خودارائه می‌دهد و یا براساس تعریفی که افلاطون ازمثل می‌دهد، هیچ یک از آنها هویتی ذهنی و یا صرفا مفهومی نداشته و بلکه حقایقی عینی و محیط هستند که از طریق شهود، دریافت می‌شوند. تا هنگامی که علم و معرفت، هویتی دینی داشته‌باشد و دین به عنوان معرفتی الهی که از طریق‌فناء و شهود و به وساطت وحی و الهام، حاصل‌می‌شود، در مرکز آگاهی و علم قرار گیرد و هم‌چنین تا وقتی که معنای افلاطونی مثال و ایده،معتبر باشد زندگی و عمل فردی و اجتماعی‌انسان بر مدار سنت‌هایی سازمان می‌یابد که ازمعانی آسمانی و حقایق محیط، نازل می‌شوند واین سنت‌ها راه سلوک و مسیر وصول انسان را به‌سوی حقایق محیط ارائه می‌دهند. تفسیرهای ایدئولوژیک جامعه مدنی: نکته‌ای که اشاره اجمالی به آن بی‌فایده‌نیست این است که تعابیر ایدئولوژیک این دوسده نظام اجتماعی و دولت‌با تفاسیر صرفاطبیعی و برمدار قراردادهای اجتماعی تبیین‌ می‌شوند، و با گسترش و تبلیغ این ایدئولوژی‌ها،جامعه غربی، همه ظرفیتهای دینی خود را ازدست می‌دهد، زیرا هنگامی که نظام قانونی واجتماعی بر مبنای حقیقت و هویت الهی انسان، تفسیر نشود و به طبیعت عقلی و یا به اعمال‌آزادانه فردی تاویل گردد که فاقد تعریف عقلی‌نیز باشند; مبدا آسمانی احکام و قوانین زندگی وابعاد غیبی و ملکوتی رفتار بشری مورد غفلت‌قرار می‌گیرد و اسراری که به برکت اقدامات الهی‌و معرفت ربوبی بر عقل و ادراک بشر، چهره‌می‌گشایند، فراموش می‌شوند، و به تعبیرکاسیرر، «راز سربسته منشاء دولت منتفی‌می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.