زمستان 1377و بهار 1378 - شماره 9 و 10 (6 صفحه - از 278 تا 283)

"پیشتر در باب وجوه درست و نادرست در چگونگی تقسیم امور به شرعیات و عرفیات، گفتیم که اگر دربرابر شرع، "عرف" به مفهوم "امر غیردینی" (سکولار) مراد شده باشد، تعبیر نادرستی - از حیثشیعی واسلامی - از این مسئله است زیرا امور عمومی همچون امر حکومت، سیاست و حقوق اجتماعی مردم،گرچه امور عرفی محسوب میشوند اما در عین حال، اکیدا مورد اهتمام شارع و منظور نظر شرع مقدساسلام است و وظایف و اختیارات متقابل حاکمان و شهروندان، که مسئله اصلی در فلسفه سیاست و علومسیاسی است و نیز "منشاء حق حاکمیت" و نحوه توجیه "مشروعیتسیاسی"، همگی در قلمروی شریعتاسلام مورد بحث میباشند و بنابراین همه این امور اصطلاحا" عرفی، قابل تقسیم به دینی و غیردینیمیباشند و این بدانمعنی است که دین، هرگز فارغ از این امور نبوده و نیست."
- دریافت فایل ارجاع :
(پژوهیار,
,
,
)