چکیده:
عملکرد هر سازمان و ارزیابی آن، یکی از موضاعات پیشرو و مهم شرکتها است.در سالهای اخیر، ابزارهای مختلفی دراینباره معرفی شده که ارزیابی متوازن و مدل تعالی تجاری،نمونههایی از آن است.در این تحقیق ضمن مروری بر روی این دو ابزار،با استفاده از مطالعات کتابخانهای برخی از تفاوتهای این دو نیز بررسی شده است.نتیجه بررسی نشان میدهد تدو حوزه اساسی فرآیندهای طراحی و مدیریت این دو ابزار،بیانگر تفاوتهای آنان است.
خلاصه ماشینی:
"فرآیند طراحی ارزیابی متوازن با فعالیتهای شروع میشود که زمینههای کلیدی عملکرد راهبردی مورد نیاز برای کنترل توسط تیم مدیریت را تعیین میکند.
لموته و کارتر(9991)در مقایسه این دو ابزار میگویند،تفاوت اصلی قابل طرح در مورد این دو ابزار، این است که ارزیابی متوازن برای ارزیابی،انتقال و بیان عملکرد راهبرد سازمان طراحی شده است،در حالی که مدل تعالی تجاری و فرآیندهای خود ارزیابی این مدل،تمرکز بر انتخاب رویه مدیریتی خوب و کارآمد در عملیات، فرآیندها و فعالیتهای سازمانی را مورد تشویق قرار میدهد.
کاربردهای معمول از مدل تعالی تجاری در مواردی نظیر،ایجاد انگیزه و برانگیخته کردن بهبودهای مستمر در مورد بهبودهای (ایجاد تفکر در مورد بهبودهای مستمر)،فراهم کردن معیارهای مناسب و کارآمد(معیار برونسازمانی)برای ارزیابی عملکرد و فرآیندهای کلیدی سازمان و ارایه فهرستهای کنترل «بهترین رویه)برای استفاده در فعالیتهای طراحی و باز خورد سازمانها استفاده میشود.
عوامل کلیدی موفقیت حمایت،وفاداری و احساس مسوولیت کلیه اعضای تیم مدیریت، بنیان و معرفی فرآیندهای مدیریتی محکم برای استفاده از نتایج آن برای برانگیخته کردن نگرش یا تفکر بهبود مستمر در سازمان از عوامل کلیدی موفقیت در مدل تعالی تجاری است.
پینوشتها: (1)- Balanced Scorecard (2)- EFQM Business Excellence Model (3)- Design process (4)- Management process (5)- Plausible Iogic (6)- The questionnaire approach (7)- The matrix chart approach (8)- The workshop approach (9)- The pro-forma approach (01)- The quality award simulation approach (11)- Measuring Performance in the Organization of the Future (21)- Causality (31)- Learning (41)- Team working (51)- Communication منابع و مآخذ 1- Anderson,H."