Skip to main content
متن و ترجمه بیش از 393,000 حدیث شیعه در پایگاه نورحدیث ...
فهرست مقالات

سیری در حقایق وحی با نگاهی دیگر

نویسنده:

(6 صفحه - از 28 تا 33)

خلاصه ماشینی:

"اگر قرار باشد با دعای دشواری‌های زندگی انسان حل گردد و پروردگار هم اجابت آن‌ها را تضمین کرده باشد،خداوند این سنت را بر دنیا حاکم نمی‌کرد و این خلاف حکمت الهی است که از یک سو مقدر فرماید که مردم را در محدوده دنیا با سختی‌ها و دشواری‌ها بیازماید و از سوی دیگر همین مجموعه سختی‌ها و دشواری‌های مقدر شده را با دعا رفع سازد در قرآن کریم می‌خوانیم:احسب الناس ان یترکوا ان یقولوا آمنا و هم لایفتنون(عنکبوت،29/2) آیا مردم گمان کردند همین که بگویند ایمان آورده‌ایم بحال خود رها می‌شوند و آزمایش نخواهند شد؟ ناگفته نماند که بخش دیگری از نارسانی‌ها و سختی‌های دنیا به عملکرد ناشیانه و غیر معقول خود انسان باز می‌گردد و باری تعالی هم با موهبت عقل و خرد، از انسان خواسته تا حد مقدور برای حل مشکلات خود تلاش کند. نکته‌ای که از ذیل آیه مورد بحث می‌توان استفاده کرد این است که اگر مراد از عبادت در بخش پایانی آیه را که می‌فرماید:الذین یستکبرون عن عبادتی سیدخلون جهنم داخرین، مرادف دعا کردن بدانیم با صدر آیه که امر به دعا شده است تناسب و هخموانی بیشتری دارد زیرا دعا عصاره عبادت است و از سوی دیگر عبادت بیشتر با کلمات ستایش آمیز از مقام ربوبیت و حمد و ثنا و سپاس نعمت‌های الهی بیان می‌شود،در صورتی که دعای از اعماق وجود تقاضای عاجزانه است و با تضرع و اعتراف به حقارت و ناتوانی انسان همراه است و اینجاست که حالت کبر و غرور ابلهانه مستکبران آنها را به استنکاف از دعا کردن و اظهار عجز و تذلل و فقر در برابر مقام ربوبیت وا می‌دارد و لذا خدای قاهر و مالک هستی به مستکبران هشدار می‌دهد که خوی استکباری و نخوت و غرور که مانع از دعا و تضرع و راز و نیاز به درگاه حق تعالی است سرانجامی جز شقاوت و خسران ابدی و عذاب اخروی برای آنان نخواهد داشت."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.