خلاصه ماشینی:
"37 مرحوم علامه برای جمع بین این دو روایت و اثبات وحدت آنها میفرماید: در روایت الفقیه گفته است: «قال الصادق(ع)» و نگفته :«قال ابو عبد الله(ع)» و از آنجایی که همه ائمه صادقاند پس ممکن است هر دو روایت از یک امام نقل شده باشد و احتمالا منظور از «الناس» در روایت التهذیب نیز همان ابن مسعود است.
65 در روایت بالا مرحوم علامه با توجه به دو روایت نقل شده از الکافی، که در آنها تقسیم به مایع و جامع را فقط درباره سمن(روغن، کره) ـ که احتمال مایع یا جامد بودن آن میرود ـ بیان کرده و زیت(روغن زیتون) را ملحق به سمن مایع نموده است میفرماید: پس باید به جای عبارت «ان کان جامدا» گفته شود: «السمن ان کان جامدا»، و در انتهای روایت هم این عبارت بیاید: «والزیت مثل ذلک».
اشکال دیگری که به نظر میرسد در مواردی بر علامه وارد است، توسط آیت الله استادی چنین بیان شده است: در بسیاری از موارد آنچه به عنوان نظر مولف مطرح شده، بیش از احتمال یا مظنهای نیست، اما در تعبیر ایشان به صورت قطع و جزم بیان شده است؛ مثلا اگر یک روایت در دو جا بیان شد و در یک نقل جملهای توضیحی اضافه داشت، این موجب میشود احتمال دهیم جمله اضافه از کلام راوی یا مولف کتاب باشد که به آن افزوده شده؛ اما نمیتوانیم به صورت قطع، به این مطلب حکم کنیم و همینطور شباهت دو کلمه یا دو جمله در شکل نوشتن، موجب میشود احتمال دهیم یکی تصحیح دیگری است؛ اما نمیتوانیم ادعای قطع کنیم؛ مثلا «عن سماعة» شبیه «عمن سمعه» است و مرحوم شوشتری فرموده دومی تصحیف اولی است."