چکیده:
آنچه در این نوشتار از منظر شما خوانندگان میگذرد،در ارتباط با موضوع لذت و اقسام و ویژگیهای آن منشأ و علل عدم آگاهی انسانها از لذتهای معنوی است.در این مقاله بر آن هستم تا ابزار درک لذتهای معنوی و عوامل از کار انداختن این ابزار را بیان کنیم و پاسخگویی این مسئله باشیم که آیا اصلا روح ما به این موهبت عظیم خدادادی نیاز دارد یا خیر؟و چه چیزهایی ما را به لذتهای معنوی میرساند...
خلاصه ماشینی:
"ویلیام جیمس فیلسوف و روانشناس آمریکائی میگوید: دنیایی که فکر مذهبی به ما عرضه میکند نه تنها همان دنیای مادی است که قیافه آن عوض شده باشد بلکه در ساختمان آن عالم چیزهای بیشتری است از آنچه یک نفر مادی میتواند داشته باشد(دین و روان)اریک فروم میگوید: هیچکس نیست که نسبت به دین نیازمند نباشد و حدودی برای جهتیابی و موضوعی برای دلبستگی خویش نخواهد او خود ممکن است از مجموعه معتقداتش بهعنوان دین ممتاز از عقاید غیردینی آگاه نباشد و ممکن است برعکس فکر کند که هیچ دینی ندارد و معنای دلبستگی خود را به مسائلی ظاهرا غیردینی مانند قدرت و پول و یا کامیابی فقط نشانه علاقه به امور عملی و موافق مصلحت بداند مسأله بر سر این نیست که انسان دین دارد یا ندارد بلکه این است که کدام«دین»را دارد.
از طرف دیگر توجه انسان به لذتهای آنی و زودگذر او را ازلذتهای مطلوبتر و مهمتر غافل میکند انسان وقتی لذتی را درک کرد علاقهمند میشود که از آن استفاده کند و توجهش به طرف آن جلب میشود و در نتیجه از لذائذ ارزندهتر که هست و میتواند از آنها بهرهمند شود محروم میشود به عبارت دیگر انسان نمیتواند در این جهان از همه لذتها یکجا استفاده کند و از همهی آنچه که لذت دارد بهرهمند شود ناچار باید انتخاب کند.
و در اوصاف بهشت آمده است *لا یمسنا فیها نصب و لا یمسنا فیها لغوب* 91 در اینجا هیچ رنج و المی به ما نرسد و ابدا ضعف و خستگی نخواهیم یافت و نیز در جای دیگر اینگونه برداشت میشود که خداوند میخواهد بگوید شما که طالب آن زندگی هستید که خالی از رنج و مشقت باشد این زندگی در آخرت برای مؤمنین فراهم میشود تعبیر حیات در آیه و لنحیینه حیاه طیبه 02انسان را تشویق میکند که ایمان و عمل صالح داشته باشد تا خداوند حیات طیبه و زندگی خوش و با لذتی به شما عطا فرماید."