چکیده:
ران شده است.همچنین آموزش از طریق نرمافزار مبتنی بر مدل،باعث ارتقای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نسبت به آموزشهای معمول مدارس گردیده است
خلاصه ماشینی:
"هدف پژوهش عبارت از تدوین یک مدل برای تولید نمونه نرمافزار آموزشی بر اساس دیدگاه سازندهگرایی بوده و سپس نرمافزار لازم تهیه گردیده و به صورت نیمه تجربی با گروه آزمایش و کنترل مورد بررسی قرار گرفته است.
نتایج تحلیل آزمون U نشان میدهد که بین آموزش از طریق نرمافزار مبتنی بر مدل و انجام فعالیتهای گروهی P>%01) و (Z-3/265- و همچنین بین آموزشی نرم افزار سازندهگرایی و میزان پاسخ دانشآموزان به سؤالات مراحل بالای حیطهشناختی P>%05) و (Z-2/518- تفاوت معنیدار در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل وجود دارد.
در این مقاله کوشش شده است تا با ارایه یک مدل به عناصر برنامه درسی توجه گردیده و ارتباط نظریه سازندهگرایی و یادگیری با کمک کامپیوتر مورد بررسی قرار گیرد.
یافتههای اجرای نرمافزار مبتنی بر مدل آموزش نرمافزاری مدل پژوهشی با تولید یک بسته نرمافزاری برای سنجش جنبههای فعالیتهای گروهی، میزان انگیزه در فراگیران،مهارت حل مسأله و طرح مسأله،سطح یادگیری شناختی در فراگیران و میزان پیشرفت تحصیلی به صورت تجربی مورد بررسی قرار گرفته است.
نتایج نشان میدهد که میزان پاسخ دانشآموزان به سؤالات مراحل بالای حیطه شناختی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بیشتر بوده و این به مفهوم معنیدار بودن آموزش کامپیتری سازندهگرایی در برابر آزمونهای بدون کامپیوتر میباشد.
دادههای حاصل از آزمون عملی نشان میدهد که مدل در یادگیری چگونگی استفاده و تلفیق فنآوری و ایجاد مربیان مستقل استفاده از کامپیوتر و پیشرفت تحصیلی فراگیران مؤثر بوده و نتایج تحقیق فوق با یافتههای این پژوهش که آموزش کامپیوتری سازندهگرایی باعث پیشرفت تحصیلی فراگیران میگردد، همخوانی دارد."