Skip to main content
فهرست مقالات

خدا، هستی و وجود

نویسنده:

مترجم:

ISC (11 صفحه - از 51 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : خدا، الهیات، هستی، فلسفه، رمزی، دین، خلقت، آموزه، الهیات نظام‌مند، توصیف

خلاصه ماشینی:

"تیلیش در اواخر عمر خود، به آسانی، پذیرفت که کانت تأثیر سرنوشت‌سازی بر اندیشه او داشته و کلمات فوق‌العاده فصیح کانت در کتاب نقد عقل محض، ظاهرا توصیف بسیار مناسبی از تلقی وی از «مطلق» (10) است ـ که اگر می‌گفتیم: سلسله علل در این جهان به یک «علت» می‌رسد، که می‌توانست درباره خویش بگوید هر چیزی وابسته به اوست و در عین حال، نمی‌توانست خودش را به عنوان مطلق تعریف کند، اندیشه ما با شکاف کاملی روبه‌رو شده بود. در واقع، تیلیش تا آنجا پیش می‌رود که می‌گوید: اگر مفهوم وجود خدا را به پارادوکسی مسیح‌شناختی محدود می‌کردیم، برای الهیات سودمند می‌بود؛ دیدگاهی که یادآور تفسیر کیرکگارد مبنی بر این که خدا هست و در مسیح (یعنی در زمان) وجود دارد است، و در واقع دیدگاهی است که قدمت آن به آگوستین (430ـ 354) می‌رسد. به این ترتیب، برای تیلیش واقعا هیچ تفاوتی میان این باور و آنچه که حکمای الهی همچون بارت در مباحث خود اعتقاد دارند وجود ندارد؛ اینکه هرچند هیچ زمانی ماقبل خلقت نبوده، اما خلقت در زمان است و همراه با خدا ازلی است، منتها محتوایش زمانمند است؛ چون در زمان الهی است. به نظر می‌آید مقصود او این باشد که: سخن گفتن از خلاقیت ایجادی راهی برای تعیین رابطه میان واقعیت جهان و خداست، و خلاقیت ابقایی برای این است که چه تصوری از ماهیت جهان در حالی که با خدا رابطه دارد، داشته باشیم، یعنی می‌توان گفت: خلقت ایجادی، همان وجود جهان را و اینکه جهان اساسا چگونه به وجود آمده است «تبیین می‌کند»، اما خلقت ابقایی اعتقاد ما به یکنواختی و قانونمندی طبیعت را «توجیه می‌نماید»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.