Skip to main content
فهرست مقالات

تعلیم و تربیت و تنبیه

مترجم:

(13 صفحه - از 8 تا 20)

کلید واژه های ماشینی : تنبیه ، آموزگار ، مجازات ، کودکان ، آموزشگاه ، تعلیم و تربیت ، مدرسه ، تنبیه بدنی ، معلم ، انضباط

خلاصه ماشینی:

"تنها شخص احمقی توقع این را می- تواند داشته باشد که هیچ خلاف انضباطی‌ مایهء پریشانی این روش زندگی آرام همراه‌ با کوشش و تلاش را برهم نزند،چه‌ آموزشگاه محلی است که دختران و پسران در آن می‌آموزند که چگونه بزرگ‌ شوند،چگونه با یکدیگر سازگار باشند، چگونه سهم خود را در کارهای دسته‌جمعی‌ انجام دهند،فرمان بدهند و فرمانپذیر باشند؛می‌آموزند که شکستن مقررات‌ مستوجب کیفر است،و چون تاوان‌ شکستن مقررات را پرداختند،راه صحیح‌ فعالیت کردن و راه درست رفتار را اکتشاف می‌کنند. (و این خود یکی‌ از دلایلی است برای آنکه نباید عدهء شاگردان کلاسهای ابتدایی چندان زیاد باشد که معلم نتواند چنانکه لازم است به‌ کار تعلیم و تربیت خود بپردازد و در احوال‌ شاگردان خود دقت کند،و چنان باشد که‌ کودکان در آغاز عمر خود با نظم و انضباط خو کنند. و این بدان معنی‌ نیست که در بعضی از حالات تنبیه کردن‌ نیز جزئی از همین درمان است ممکن‌ است که مجازات بدنی بهتر از کلمات این‌ واقعیت را مرکوز ذهن کودک سازد که‌ خلاف کردن مطابق صرفه نیست،ولی‌ این‌گونه مجازات فقط باید عنوان جزئی‌ از مداوای بیماریهای فکری و اخلاقی را داشته باشد. اگر تنبیه بدنی در کار نباشد، ارتباط میان والدین و معلم بسیار آسانتر صورتپذیر می‌شود،چه گاه اتفاق می‌افتد که تنبیه شدن طفل آنان را خشمگین‌ می‌سازد و چنان تصور می‌کنند که با فرزند ایشان از روی انصاف معامله نشده است در پایان این بحث باید بگوییم که اگر تنبیه بدنی برای کلاسهای شصت نفری‌ که مشغول انجام تمرینهای خاطر ناپسند هستند ضرورت داشته باشد،برای کلاسهایی‌ که جمعیت کمتر دارند و کودکان از فعالیتهای‌ گوناگون خود لذت می‌برند،هیچ ضرورتی‌ ندارد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.