Skip to main content
فهرست مقالات

هنر و زیبایی

نویسنده:

مترجم:

(5 صفحه - از 42 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : هنر ، هنر و زیبایی ، کمال مطلوب ، احساس ، احساس زیباپسندی ، مظاهر ، کیفیات ، تجسمی ، تناسب ، مظاهر ادواری احساس زیباپسندی

خلاصه ماشینی:

"هرگونه نظریهء کلی هنری باید با این فرض آغاز گردد که آدمی در برابر شکل و سطح و جرم اشیاء حاضر در برابر حواس خود،واکنشی نشان می‌دهد و ایجاد ترتیبهای معینی در نسبت شکل و سطح‌ و جرم آن اشیاء به احساس دلپذیر منتج‌ می‌شود. تنها شق مطلوب در این بیان است که هنر الزاما هیچ‌گونه رابطه‌ای با زیبایی ندارد و هرگاه این لفظ را در همان مفهومی که‌ یونانیان به کار می‌بردند و کلاسیکهای‌ اروپا هم دنبالهء آن را گرفتند به کار بریم، از روشی منطقی پیروی کرده‌ایم. هرچند نظریهء کروچه با سیلی از انتقاد روبه‌رو شده ولی اصل کلی آن‌که‌ می‌گوید:هنر هنگامی کاملا به تعریف می‌آید که تنها به‌عنوان شهود Intuition تعریف شود،بیش از هر نظریهء دیگر که‌ پیش از این آوردیم روشنگر معنی آمده‌ است. اما عادتهای فکری ما بدان اندازه به آرایش واژه‌هایمان وبسته‌ است که غالبا بیهوده می‌کوشیم که واژهء مفرد«زیبایی»را به زور در خدمت همهء این کمالهای مطلوب آن‌سان که در هنر بیان می‌شوند،بگماریم. باید اعتراف کرد که هنر تنها بیان‌ Expression به صورت Form تجسمی‌ یک کمال مطلوب بخصوص نیست،بلکه، بیان هرگونه کمال مطلوبی است که هنرمند به صورت تجسمی متحقق گرداند. براستی می‌توان‌ گفت که هنر از این لحاظ همان بیان است- نه چیزی بیشتر و نه چیزی کمتر. هرگز نباید از خاطر برد(هواداران کروچه گه‌گاه‌ چنین می‌کنند)که بیان از این لحاظ مرحله‌ای‌ است فرجامین و به مراحل پیشین ادراک‌ حسی و ترتیب(دلپذیر)صوری وابستگی‌ دارد. این واژه‌ها برای دلالت بر واکنشهای عاطفی مستقیم به کار گرفته‌ می‌شود،ولی همان انضباط و قیدی که‌ هنرمند بدان وسیله به صورت می‌رسد، خود حالتی از بیان است."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.