خلاصه ماشینی:
ترجمه و تلخیص:حسن بشارت نظریات «هب» دربارهء یادگیری همهء روانشناسان اهمیت تربیت در سالهای اولیه را تأیید کردهاند،گرچه هیچ یک دقیقا«سالهای اولیه»را مشخص نکردهاند،ولی به نظر میرسد که همگی این نکته را قبول دارند که منش و شخصیت افراد در سالهای اولیه شکل می- گیرد و بعد از گذشت یک،سه،هفت و یا چند سال،طبیعت شخص تقریبا تغییرناپذیر میشود.
در حیوانات پست،مانند موش،گربه،و سگ وسعت نواحی حسی نسبت به نواحی ارتباط یا تداعی بیشتر است تا در حیوانات والاتر،از جمله انسان،براساس نظریهء هب مغز موش در واقع با برجستگیهای بزرگ مخصوص بویایی7یک مغز حسی است و به همینجهت در مقابل نور،صدا،یا هرمحرک جزئی خارجی بسیار حساس است و بیشتر پروردهء محیط بلافصل8یا نزدیک خود است و توانایی بسیار محدودی برای تداعی دارد.
بهاینترتیب،براساس عقیدهء هب، نظریههای روانشناسی یادگیری نیمهء اول قرن حاضر،که بر نتایج به دست آمده از آزمایشهای حیوانات پست مبتنی بود،نارسا و غیرکافی بوده است،وی میگوید این نظریهها در مورد حیوانات مزبور ممکن است صادق باشد،ولی در مورد انسان با توجه به وسعت ناحیهء تداعی مغز نسبت به ناحیهء حسی اعتبار ندارد.
ولی در هر صورت این حقیقت روشن شده است که هرگاه نورونها برانگیخته شوند،تحریکات عصبی برای مدتی،بعد از پایان تحریک خارجی، ادامه خواهد داشت.
به عبارت دیگر هب میگوید که امکان پیداشدن فکر تازه در ذهن چنین شخصی کاملا وجود دارد و این امر در واقع زمانی است که یک مجموعهء سلولی از مجرای طبیعی پیشین خود خارج میشود.