چکیده:
عدهای معدود از آنان در رضایت از زندگی زناشویی،نمرهء بالا دریافت کردند.همچنین بیشترین درصد معدل خیلی ضعیف دانشآموزان به مادرانی مربوط است که نمرهء رضایت آنان از زندگی متوسط است و بیشترین درصد معدل خیلی خوب دانشآموزان به مادرانی مربوط است است که در رضایت از زندگی دارای نمرهء بالا هستند.استفاده از آزمون کای اسکوار نشان داد که بین متغیرهایی نظیر تحصیلات پدر،همکاری همسر در درس فرزند و درآمد ماهیانهء خانواده و رضایت زنان از زندگی زناشویی ارتباط معنادار آماری وجود داشت.پژوهشگر-براساس یافتههای این تحقیق که با نتایج بسیاری از تحقیقات دیگر نیز هم جهت است-پیشنهاد میکند کا تأکید اموزش و پرورش بر برنامههای آموزش خانواده،مشاورهء خانواده،تشکیل کارگاههای آموزشی بهداشت روانی برای معلمان و مدیران و همچنین آموزش مهارتهای زندگی به دانشآموزان به عنوان آیندهسازان کشور و تأمین شرایط بهتر برای شکوفایی استعداهای آنان در ابعاد گوناگون بیشتر باشد.خانواده نقشی بسیار مهم در تعلیم و تربیت کودکان بر عهده دارد.ایجاد روابط عاطفی سالم در بین اولیاء و میان آنان با فرزندانشان،موجب ساخته شدن شخصیتی سالم و کامل برای فزرندان و یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان است.پژوهش حاضر با هدف تعیین ارتباط بین رضایت از زندگی زناشویی زنان با موفقیتهای آموزشی فرزندان آنها(به روش میدانی)در شهر تهران انجام گرفته است.جامعهء آماری آن را مادران دانشآموزان دورههای ابتدایی،راهنمایی و دبیرستان شهر تهران تشکیل دادهاند و تعداد نمونهء تحقیق 462 نفر است.برای گردآوری دادهها از مقیاس جامع رضایت از زندگی بلوم و محرابیان استفاده شده است.یافتههای این پژوهش نشان داد که اکثر مادران رضایتی اندک از زندگی زناشویی خود دارند و فقط
خلاصه ماشینی:
"پژوهشگر-براساس یافتههای این تحقیق که با نتایج بسیاری از تحقیقات دیگر نیز هم جهت است-پیشنهاد میکند کا تأکید اموزش و پرورش بر برنامههای آموزش خانواده،مشاورهء خانواده،تشکیل کارگاههای آموزشی بهداشت روانی برای معلمان و مدیران و همچنین آموزش مهارتهای زندگی به دانشآموزان به عنوان آیندهسازان کشور و تأمین شرایط بهتر برای شکوفایی استعداهای آنان در ابعاد گوناگون بیشتر باشد.
در مورد هدف اصلی پژوهش یعنی«تعیین ارتباط بین رضایت از زندگی زناشویی زنان با موفقیتهای آموزشی فرزندان آنها در شهر تهران»یافتهها نشان داد که بیشترین درصد معدل خیلی ضعیف دانشآموزان مربوط به مادرانی با نمرههایمتوسط رضایت از زندگی(521-001)است و بیشترین درصد معدل خیلی خوب دانشآموزان مربوط به مادرانی با نمرههای رضایت بسیار از زندگی (521 و بیشتر)بوده است.
در مورد هدف ویژهء سوم پژوهش یعنی«تعیین ارتباط بین برخی متغیرهای دمو گرافیک و رضایت از زندگیزناشویی زنان»استفاده از آزمون کای اسکور نشان داد که بین متغیرهایی نظیر منطقهء مدارس دانشآموزان،مقطع تحصیلی، جنسیت دانشآموزان مدارس،سن مادران و میزان تحصیلات و شغل آنان،مدت زمان ازدواج و فاصلهء سنی والدین از هم،تعداد فرزندان،شغل شوهر،وضعیت منزل مسکونی و برخوردار بودن فرزندان از اتاق اختصاصی،حضور بستگان دیگر در منزل،سابقهء تجدیدی دانشآموزان،همکاری مارد در درس فرزند و رضایت زنان از زندگی زناشویی ارتباط معنادار آماری وجود نداشته است؛ولی بین متغیرهایی نظیر تحصیلات پدر،همکاری همسر در درس فرزند و درآمد ماهیانهء خانواده و رضایت زنان از زندگی زناشویی ارتباط معنادار آماری وجود داشت."