چکیده:
(دختر و پسر)سال سوم دبیرستانهای دولتی و 420 نفر از اولیاء همان مدارس(مرد و زن)در مناطق نوزدهگانهء شهر تهران براساس روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند.اطلاعات مورد نیاز از طریق پرسشنامه جمعآوری گردید.نتایج این پژوهش نشان میدهد که بین نظام ارزشی والدین و دانشآموزان همبستگی مثبت وجود دارد و نظام ارزشی مربیان مدرسه و نظام ارزشی دانشآموزان همبستگی مشاهده نشد.بنابراین یکی از ارکان مهم در فرآیند جامعه پذیری،نقش خود را به خوبی ایفا نکرده است.اصولا هر جامعه برای ایجاد همنوایی،آرمانها،مطلوبها،معیارها،الگوها و طرز رفتار ویژهای بر میگزیند-که ارزشها و هنجارها نام دارند-و ار آححاد مردم توقع دارد که مطابق آنها رفتار کنند؛چون موجودیت هر جامعه به نظام ارزشها و انسجام آن وابسته است.معمولا افراد طی فرایند جامعه پذیری،ارزشهای جامعهء خویش رااخذ کرده،آن را درونی میکنند.نمایندگان جامعه که در مراحل رشد،شیوههای زندگی و به طور کلی فرهنگ را انتقال میدهند،عوامل اجتماعی شدن نامیده میشوند که مهمترین آنها عبارتند از:خانواده،دوستان و همسالان،مدرسه و وسایل ارتباط جمعی.این عوامل همیشه مجموعههای آموزشی ثابتی را تعلیم نمیدهند و آنچه یک فرد از هریک از این عوامل میآموزد،ممکن است با دیگران متفاوت و حتی متضاد باشد. این پژوهش تلاشی در جهت بررسی رابطهء نظام ارزشی والدین و مربیان مدرسه با نظام ارزشی دانشآموزان سال سوم دبرستان شهر تهران و تعیین سهم این دو نهاد در پیشبینی نظام ارزشهای دانشآموزان است.بدین منظور 894 نفر از دانشآموزان
خلاصه ماشینی:
"به اعتقاد پارسنز چون جریان کنش متقابل،خصلت اجتماعی دارد و ارزشها در آن موثرند،نمیتوان کنش اجتماعی را بدون در نظر گرفتن نظام اجتماعی-که خود مرکب از نظامهای فرهنگی و شخصیتی است-مطالعه کرد؛به بیان دیگر جامعه،فرهنگ و شخصیت در تجربه و عمل تفکیکناپذیرند؛لکن در دیدگاه نظری و تحلیلی میتوان آنها را از یکدیگر متمایز کرد؛یعنی کلیت نظام را باید در رابطه با اجزاء کوچکتر آن مانند فرد و نهادهای مختلف جامعه(اقتصاد،سیاست، آموزش و دین)جستوجو کرد که هرکدام دارای وظیفه و کارکرد1معینی هستند و در کار سایر نهادها تاثیر دارند.
تجزیه و تحلیل یافتهها: در این پژوهش برای بررسی رابطهء نظام ارزشی دانشآموزان با والدین و مربیان مدرسه،ابتدا همبستگی بین خرده نظامهای آنها یعنی ارزشهای فرهنگی، -------------- (1)- construct validity اجتماعی،اقتصادی و سیاسی و سپس همبستگی بین نظام ارزشی این سه گروه محاسبه گردید که نتایج آن به شرح ذیل است: 1-رابطهء ارزشهای فرهنگی مربیان مدرسه،والدین و دانشآموزان جدول 1)همبستگی ارزشهای فرهنگی دانشآموزان،والدین و مربیان مدرسه (به تصویر صفحه مراجعه شود) P >0/01 ** نتایج آزمون همبستگی پیرسون نشان میدهد که بین ارزشهای فرهنگی والدین و دانشآموزان (r-0/56) همبستگی مثبت وجود دارد؛یعنی افزایش یا کاهش در ارزش فرهنگی والدین موجب افزایش یا کاهش در ارزشهای فرهنگی دانشآموزان میگردد.
2. نتایج این پژوهش بیانگر آن است که بین خرده نظامها و نظام ارزشی مربیان مدرسه و دانشآموزان همبستگی وجود ندارد؛بنابراین به نظر میرسد که یکی از پیش شرطهای کارکردی یعنی حفظ الگو به درستی تحقق نیافته است."