چکیده:
جناب دکتر سروش ابتدا سخنی را از یکی بزرگان نقل میکنند که، «هر کس آزاد
است حق را بگوید» بر این سخن اشکال میگیرند؛ چرا که حقیقت آشکار نیست و این همه
نزاعهای دینی برای کشف حقیقت است لذا میگویند، باید گفت: «هر کسی آزاد است حق را
بجوید.» و همواره آزادی در جستوجوی حقیقت است. برای یافتن حقیقت دو راه پیش روی
مینهند: تحقیق و تقلید. افراد مقلد خواهان آزادی نیستند و ندای آزادیخواهی سر نمیدهند،
افراد محقق آزادیخواه و حقیقتجو هستند، و این آزادی است که ما را به حقیقت خواهد رساند.
دانشگاه نیز مخزن حقیقت است و جستوجوگاه آن، آزادیستیزان همواره حقیقتستیزند.
خلاصه ماشینی:
"شرق، ش 654، 28/9/84 چکیده: جناب دکتر سروش ابتدا سخنی را از یکی بزرگان نقل میکنند که، «هر کس آزاد است حق را بگوید» بر این سخن اشکال میگیرند؛ چرا که حقیقت آشکار نیست و این همه نزاعهای دینی برای کشف حقیقت است لذا میگویند، باید گفت: «هر کسی آزاد است حق را بجوید.
لذا این گزاره هم صحیح است که بگوییم: همانگونه که حق در دامان آزادی ناشی از تحقیق پرورش مییابد، نیز باید گفت حق در دامان آزادی ناشی از تقلید پرورش مییابد؛ چرا که تقلید هم، یکی از راههای رسیدن به حقیقت است.
4. این گزاره و تلازم آن نیز، چون «هر کس آزاد است حق را بجوید» پس «هر کس آزاد است خطا کند» و به اصطلاح به حق نائل نشود و در نتیجه، هیچ آفریدهای مصون از خطا نیست، صحیح نیست؛ چرا که به تعبیر حضرت علی علیهالسلام «ما شککت فی الحق، مذ رأیته» (نهجالبلاغه)، اگر کسی به حقیقت نائل آید، هیچگاه شک و تردید را نشاید."