Skip to main content
فهرست مقالات

آسیب شناسی دین و دین داری از منظر امام حسین (علیه السلام)

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 22 تا 31)

کلید واژه های ماشینی : دین، آسیب، آسیب‌شناسی دین و دین‌داری، امام حسین، بدعت، دین و دین‌داری، آسیب‌شناسی دین و دین‌داری پرداختن، آفت، اسلام، سیره

پرداختن به آسیب شناسی دین و دین داری پرداختن به وجوه و جنبه های گوناگون و مراتب و درجات ظهور عیب و نقص در دین و دین داری است. به دلیل آسیب دیدن دین و آفات وارد بر دین داری، حریم های انسانی و مرزهای سلوک اجتماعی متزلزل شده و انواع تعدی ها و حرمت شکنی ها ظهور می کند. در طول نیم قرن پس از ارتحال نبی مکرم(صلی الله علیه وآله)، دین و دین داری با آسیب ها و آفات گوناگونی مواجه گردید. حرکت و قیام سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه السلام) اقدامی در جهت مبارزه با آسیب های وارد بر دین و دین داری بود. با بررسی اجمالی سخنان و نامه های امام حسین(علیه السلام)، می توان به برخی از این آسیب ها پی برد; از جمله: بدعت و نوآوری در دین; متروک شدن سیره نبوی و سیره علوی; تحریف حقایق و مفاهیم دینی; حکومت خودکامه و فاسد به نام دین; استفاده ابزاری از دین; تعطیلی احکام الهی; ستم پذیری; و از بین رفتن روحیه حق گرایی.

خلاصه ماشینی:

"با بررسی اجمالی سخنان و نامه های امام حسین(علیه السلام)، می توان به برخی از این آسیب ها پی برد; از جمله: بدعت و نوآوری در دین; متروک شدن سیره نبوی و سیره علوی; تحریف حقایق و مفاهیم دینی; حکومت خودکامه و فاسد به نام دین; استفاده ابزاری از دین; تعطیلی احکام الهی; ستم پذیری; و از بین رفتن روحیه حق گرایی. آیا تو نبودی که به زیاد نوشتی: هرکه بر دین علی است بکشد و او را مثله کند؟ مگر دین علی غیر از دین پسر عمویش پیامبر(صلی الله علیه وآله)است؟([30]) دکتر طه حسین، یکی از نویسندگان مشهور اهل سنت، درباره ظهور بدعت ها و آسیب های وارد شده از طرف معاویه می نویسد: «کار منفور و بدعت جدیدی که معاویه در اسلام ایجاد نمود این بود که برای خود. »([37]) از نظر امام حسین(علیه السلام)احیای سنت پیامبر و سیره مولای عارفان علی(علیه السلام)بهترین شیوه برای تبیین اسلام ناب محمدی(صلی الله علیه وآله) است و اگر این سنت احیا نشود اسلام اموی، که آیین اشرافیت، لذت جویی، ذلت پذیری و دین دنیوی شده بود، رواج می یابد و روشن است که در چنین آیینی، برای معنویت و تزکیه نفس جایی وجود ندارد. امام حسین(علیه السلام) در قسمتی از وصیت نامه خود خطاب به برادرش محمد حنفیه هنگام حرکت از مدینه به این مسئله اشاره نموده است: هدف از این حرکت انقلابی جز امر به معروف و نهی از منکر و از بین بردن مفاسد و پیاده کردن احکام فراموش شده و تغییر یافته اسلام چیز دیگری نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.