چکیده:
این مقاله به بررسی تأثیرات استفاده از اینترنت بر دیدگاه جهانینگری و نسبینگری هنجاری دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه تبریز میپردازد.در پژوهشی که مبنای این مقاله است از روش تحقیق پیمایشی استفاده شده و دادههای مورد استفاده از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری شده است.نمونه آماری مورد مطالعه شامل 283 نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تبریز در رشتههای مختلف تحصیلی است.یافتههای این مقاله تأثیرات استفاده از اینترنت بر نسبینگری هنجاری دانشجویان مورد مطالعه را مورد تأیید قرار داده،اما بین دیدگاه جهانینگری دانشجویان کاربر و غیرکاربر تفاوت معناداری مشاهده نشده است.همچنین بین افراد مورد مطالعه با وجود تفاوت در جنسیت،سطح تحصیلات،قومیت و تأهل،میزان استفاده از اینترنت تفاوت معناداری نشان نمیدهد.
خلاصه ماشینی:
"در پژوهش حاصر سعی شده تا با استفاده از نظریات جامعهشناسی و بهرهگیری از یافتههای تحقیقاتی اندیشمندان،به بررسی تأثیرات اینترنت بر احساس تعلق و همگرایی دانشجویان کاربر نسبت به دیگر جوامع و تأثیرات اینترنت،بر نسبینگری هنجاری پرداخته شود و هدف آن بوده که مشخص شود،آیا ممکن است تحت تأثیر استفاده از اینترنت،دیدگاه کاربرانی که از اینترنت بیشتر در ابعاد غیرعلمی استفاده میکنند،نسبت به هنجاری اجتماعی جوامع خود و غیرخودی متفاوت از غیرکاربران باشد یا نه؟با توجه به این که در این مورد تحقیقی صورت نگرفته،برای تبیین مسئله از نظریات ساختاربندی گیدنز و نظریه ارتباطی تامسون و جیمزلال و دانل لرنر استفاده شده است.
آیا همانطور که هومنز به این نتیجه رسید کنش متقابل بین افراد بیشتر باشد،علاقه آنها به همدیگر بیشتر میشود و در نتیجه یک نوع احساس مشترک به وجود میآید،اینترنت به عنوان یکی از عوامل معرفی و اشاعه عناصر دیگر جوامع و ایجاد تعامل،در گسترش احساس تعلق و اشتراک دانشجویان نسبت به جوامع دیگر تا چه حد میتواند مؤثر باشد؟ تحلیل عاملی اکتشافی شش گویه که برای اندازهگیری شاخصهای نسبینگری هنجاری با جهاننگری و جهانوطنی استفاده شده،حاکی از آن است که متغیرها و گویههای مورد بررسی دارای دو بعد یا عامل هستند.
اینترنت و نسبینگری هنجاری نتیجه تحقیق حاضر نشان داد که بین کاربران و غیرکاربران در میزان نسبینگری هنجاری تفاوت وجود دارد و کسانیکه بیشتر از اینترنت استفاده نمودهاند،نسبت به آنهایی که استفاده نمودهاند،نسبینگرتر بودند که این نتایج منطبق با نظریات جیمزلال و مک لوهان و نظریه دانیل لرنر در مورد اثرات رسانهها است،به این معنی که دانشجویان که بیشتر از اینترنت استفاده نمودهاند،دیدگاهی نسبیگراتر نسبت به هنجارهای اجتماعی دارند و در پذیرش هنجارهای دیگر ملل بارزتر عمل مینمایند."