خلاصه ماشینی:
"آنگاه مطالب خود را با طرح این سؤال ادامه داد که آیا اگر سنت علمی فخر رازی ادامه مییافت،دیدگاه متفکران ما تغییر نمیکرد؟ در ادامۀ جلسه دکتر سید جواد طباطبایی دربارۀ«فخر رازی و فلسفۀ سیاست او» سخنرانی کرد و آراء سیاسی امام فخر را بدین مضون مطرح ساختساختند: امام فخر الدین محمد بن عمر رازی مانند امام محمد غزالی در زندگی سیاسی وارد نشد و در مجموعۀ آثار وی نیز اثری در باب سیاست نمیتوان یافت:اما در دایرة المعارفی به نام جامع العلوم سه باب به«علم السیاسات» اختصاص داد.
سخنران دربارۀ خطراتی که پی آمده اینگونه تفکر و روش حقیقت جویی است نکاتی را متذکر شد و این سؤالها را مطرح کرد:«آیا این روش انسان را به نوعی سفسطه نمیکشاند؟آیا ای روش نتیجۀ تفکر اشعری نیست؟آیا میتوان گفت تفکری نظیر امام فخر رازی و حتی سلف او،امام محمد غزالی،با نبوغ و هوش سرشاری که داشتند هدفشان این بود که ثابت کنند ملاک نفس الامری وجود ندارد،امور جزافاند و در عالم علیت ضرورتی وجود ندارد؟»آنگاه این معانی و شقوق را به صورت یک پرسش منطقی،سه پرسش فلسف و دو پرسش کلامی عنوان کرده با ارائه براهین خود امام فخر پاسخ گفتند.
آخرین سخنران این جلسه آقای دکتر کاظم مدیر شانه چی بود که«جنبه حدیث را از دیدگاه فیض»و روش فیض را در انتخاب حدیث و روایت در کتاب وافی مورد بررسی قرار داد و ضمن سخنان خود گفت:وافی از امهات کتب حدیث(که یکی از دو مرجع و منبع احکام اسلامی)است و اقدام کتب اربعه متاخره حدیث شیعه است."