Skip to main content
فهرست مقالات

غنا از دیدگاه محقق اردبیلی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : غنا ، دلیل حرام بودن غنا اجماع ، محقق اردبیلی ، عرف ، محقق اردبیلی دلیل حرمت غنا ، دلیل حرمت غنا اجماع شیعه ، روایات ، فقهای شیعه ، فقه ، اجماع

خلاصه ماشینی:

"10) محقق در شرائع, علامه حلی در متن ارشاد11 ـ که مجمع الفائدة والبرهان شرح آن است ـ و تحریر12, شهید اول در دروس13 و محقق کرکی در جامع المقاصد14, این تعریف را پذیرفته اند و بسیاری از فقیهان آن را میان فقهای شیعه مشهور دانسته اند. محقق اردبیلی این دو قید را توضیح داده و می نویسد: (شاید مقصود فقها از ترجیع, غلطاندن صدا در گلو و دهان باشد و مراد آنان از مطرب, صدایی است که لذت آورد و در نفس انسان تأثیری ایجاد کند; آن گونه که بسیاری از ابزار لهو مانند نی و دایره, چنین اند. حسینی عاملی, متتبع بزرگ فقه شیعه, بر این نظر است که تعریف اول نیز به این تعریف برمی گردد; چه اینکه مشهور فقیهان بر پایه فهم عرفی خود از غنا, آن را بدین گونه تعریف کرده اند. محقق اردبیلی در کتاب شهادات بدین نظر اشاره می کند و می نویسد: (برخی از فقهای شیعه طرب انگیز بودن را در معنای غنا داخل نمی دانند. وی در کتاب بیع نیز این نظر را تقویت کرده و برای آن این گونه دلیل می آورد که دلیل حرمت غنا روایات است و دسته ای از روایات, مانند برخی از روایات تفسیری و عموم روایاتی که بر حرام بودن خرید و فروش کنیز آوازه خوان دلالت دارد, حرمت مطلق غنا را (چه طرب انگیز باشد و چه نباشد) اثبات می کند."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.