خلاصه ماشینی:
"سازمان علمی-فرهنگی ملل متحد(یونسکو)،هدفهای آموزشی خود را در قرن بیست و یکم،در سه بخش زیر اعلان میکند: الف)علم برای یادگیری ب)علم برای عمل کردن به دانستهها ج)علم برای همزیستی مسالمتآمیز ضرورت و اهمیت آموزش رسانهای در قرن حاضر،رسانههای جمعیای چون مطبوعات،رادیو تو تلویزیون،ماهواره و اینترنت،جایگزین اشکال سنتی ارتباطی مانند ارتباط چهرهبهچهره و شفاهی شده است که تاثیر بسزایی در رفتار و نگرش افراد جامعه دارند این تاثیر خواسته یا،ناخواسته حاصل آموزشهای مستقیم و غیرمستقیم آنها است.
الف)کمبود استادان زبردست و آشنا با مهارتهای آموزشی بهویژه در مناطق محروم و کشورهای کمتر توسعه یافته از مشکلات جدی در آموزشهای رسمی است،کسانی که افزون بر صلاحیتهای علمی و اخلاقی،بتوانند از شگردهای نو در آموزش کمک بگیرند، در مقابل رسانه امکانات وسیعی در اختیار دارند تا آموزههای مورد نظر خود را با استفاده از ظرافتهای هنری و بهکارگیری جلوههای خاص دیداری و شنیداری به مخاطبان انتقال میدهند.
هدف از آموزش رسانهای،ایجاد قدرت درک و فهم و نیز تقویت توانایی افراد برای برخوردای از رفتار خلاق،خودجوش و مسوولیتپذیر،در اجتماعی است که تحت تاثیر رسانهها قرار گرفته است این ویژگی در دو هدف کلی خلاصه میشود: 1-بهکارگیری صحیح رسانههای موجود برای مواردی چون کسب (به تصویر صفحه مراجعه شود) اطلاعات،یادگیری،پرورش قوه حل مساله.
بههرحال گرچه رسانههای جمعی توانایی و قابلیتهای زیادی در ترویج و تعمیم محور آموزشی با ویژگیهای خاص همانند فراگیری وسیع و تاثیرگذاری شگرف،دارند لیکن بنابر نتایج تحقیقات و نظریههای برخی از اندیشمندان این حوزه،به اندازه آموزش حضوری در تعمیق و درونی کردن ارزشهای فرهنگی و زمینهسازی رفتارهای ارزشی افراد ندارند بنابراین باید معترف بود که نمیشود مجموعه فرایند آموزشی را بهطور انحصاری در اختیار رسانههای جمعی گذاشت بلکه به عنوان مکمل آموزش سنتی از آن بهره برد."