خلاصه ماشینی:
"دانشمندان مسلمان که موفق به کسب درجه دکترا یا دیگر مدارک پیشرفته از مدارس کتابداری و اطلاع رسانی اروپا و آمریکا شده اند, پس از بازگشت تأثیرات مثبتی بر برنامه های درسی و آموزشی دانشگاههای خود گذارده اند و آثار آنان راجع به تکنولوژی جدید اطلاعات و شیوه های ابداعی کنترل اطلاعات, بر شکل گیری برنامه های جدید برای آموزش کتابداران و متخصصان اطلاع رسانی کمک سودمند بوده است.
متخصصان آینده کتابداری و اطلاع رسانی کشورهای اسلامی باید دانش موضوعی کاملی داشته باشند; زیرا اطلاعات بر پیچیدگی خود دانش شده است.
در خلال این دهه یا دهه های آینده, استادان کتابداری کشورهای اسلامی, در حین تجدید نظر در برنامه های درسی دانشگاهی یا ایجاد برنامه های جدید, باید کل برنامه را بازسازی نموده یا برنامه جدیدی ارائه نمایند که رشته های اطلاع رسانی و علوم کامپیوتر, از قبیل طراحی و تجزیه و تحلیل سیستم, بازیابی اطلاعات و شبکه های اطلاعاتی, پژوهش عملیاتی, سیستمهای کنترل, تکنولوژی, میکروفرم, نظریه برنامه نویسی کامپیوتر و سیستمهای بازیابی کامپیوتری را با هم تلفیق نمایند.
یک اتفاق نظر کلی میان استادان کتابداری شرق و غرب وجود دارد که به منظور جذب افراد گوناگون برای ورود به رشته های علوم کتابداری و اطلاع رسانی باید به نحو جدی تری دانشجو پذیرش نمایند.
رشته کتابداری و اطلاع رسانی, در مقایسه با دیگر رشته های دانشگاهی, نسبتا جدید است و باید اقدامات گوناگونی صورت گیرد و نظم و ترتیبی اتخاذ گردد تا به عنوان رشته ای شایسته در دانشگاههای بزرگ تدریس شود."