Skip to main content
فهرست مقالات

نقدی بر رسم الخط کتابهای درسی

نویسنده:

(6 صفحه - از 36 تا 41)

کلید واژه های ماشینی : فارسی ، خط ، رسم‌الخط ، رسم‌الخط کتابهای تازه تألیف ، رسم‌الخط کتابهای درسی ، زبان ، خط کتابهای تازه تألیف ، رسم‌الخط کتابهای تازه تألیف فارسی ، زبان فارسی ، ادب

خلاصه ماشینی:

"آشفتگیها و وجود اختلافات طبیعی است که ویراستاران شیوه جدید هرچند بطور جدی بخواهند این شیوه را در میان دانش آموزان و دبیران رواج دهند اما بدلیل اینکه رواج این شیوه در حقیقت مبارزه ای جدیست با عادات هزار ساله جامعه و با توجه باینکه خود ویراستارها شخصا و عادتا شیوه جدید را باور ندارند و تصور آنان بر اینست که این شیوه نامه را در همه کتابها اعمال کرده اند و از طرفی چون خودشان هم به شیوه جدید عادت ندارند بدیهی است با تمام دقتی که در اعمال این شیوه در کتابهای تازه تألیف بعمل آورده اند, نتوانسته اند خویشتن را از زیر بار عادات چندین و چندساله خود برهانند در نتیجه آشفتگیها و اختلافاتی فراوان در رسم الخط کتابهای آنان پیش آمده است که کلمات زیر مشتی است از خروار بعنوان نمونه کلمات: آنها, اینها, آنجا, اینجا, آنکه, اینکه, چنانچه, چنانکه, آنچه, دلپذیر, سخنرانی, کنجکاو, صاحبدل, پرخاشجو, دانشنامه, دلبسته, فرمانروا, خوشبختی, بیشتر, کمتر, آنست, روبرو, خونریز, خوشحال, پیشامد, بیخود, بیگاه, گفتگو, جستجو, کدامیک, نخلستانها, همانگونه, دامداری, نگهبانی, رویداد, ستمدیده, بکار, بهم, سالخورده و صدها کلمه دیگر ازین قبیل گاهی پیوسته و گاهی جدا نوشته شده است و این تناقض نه تنها در یک کتاب که گاهی در یک صفحه و حتی در یک سطر بچشم می خورد."


برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.