خلاصه ماشینی:
4. کتاب الانس والعرس: از این کتاب که تاکنون تنها نامی از آن شناخته بود, خوشبختانه در چند سال اخیر به همت محققی سترگ و سخت کوش و کم ادعا آقای دکتر ایفلین فرید بارد, نسخه ای از آن شناخته شده و با روشی علمی و متقن تصحیح و تحقیق شده و در سال 1999م توسط انتشارات دارالنمیر دمشق در سوریه به چاپ رسیده است.
(ص36, مقدمه) تحقیق در منابع شناخت آبی (=آوی) محقق کتاب آقای ایفلین فرید یارد در مقدمه تحقیقی درباره شرح زندگی مؤلف و ترسیم صورتی از وضع سیاسی دوران زندگی او در دولت بویهیان انجام داده است (ص8) و سپس بحثی در خصوص شعر و نثر آبی و نیز پایه و جایگاه آن ها در ادبیات عرب مطرح کرده است.
وی هنگامی که منابع و مصادر شناخت ابوسعد آبی را ذکر کرده است از متقدمان: یتیمة الدهر ثعالبی (429ق), دمیه القصر باخرزی (467ق) معجم البلدان یاقوت حموی (626ق), عیون التواریخ ابن شاکر کتبی (764ق) [او همان کسی است که اول بار کتاب الانس و العرس را به ابوسعد آوی نسبت داده است], فوات الوفیات ابن شاکر کتبی, الوافی بالوفیات صفدی (764ق) و از متأخران امل الآمل عاملی (1104ق), کشف الظنون حاجی خلیفه (1067ق), هدیه العارفین بغدادی (1339ق) و اعیان الشیعه محسن الامین (1371ق, الذریعه شیخ آغابزرگ طهرانی (1338ق), و الاعلام خیرالدین زرکلی (1377ق), معجم المؤلفین عمر رضا کحاله (1395ق) و تاریخ الادب العربی کارل بروکلمان و معجم الاعلام بسام عبدالوهاب الجابی را نام برده است.
(ص40) سیری در الانس والعرس ابوسعد آوی این کتاب را در 34 باب تألیف کرده است و برای هر فصل عنوان جداگانه ای نهاده و درباره آن عنوان ابتدا آیات قرآن کریم, احادیث نبوی, یا روایات اهل بیت(ع) یا ظرائفی از ادبای بزرگ را نقل کرده و آن گاه اشعار شاعران عرب را از عهد جاهلی تا زمان خود درباره آن موضوع ذکر کرده است.