Skip to main content
متن و ترجمه بیش از 393,000 حدیث شیعه در پایگاه نورحدیث ...
فهرست مقالات

تفسیر آیه مودت

نویسنده:

(18 صفحه - از 139 تا 156)

کلید واژه های ماشینی : المودة فی القربی ، خدا ، تفسیر ، مزد ، امام ، تفسیر آیه مودت ، خویشاوندی ، حق ، حق متعال ، روایت

خلاصه ماشینی:

"استدلال به آیه برای خلافت اهل بیت‌& مورد بحث ما جملة شریفة {قل لاأسألکم علیه أجرا إلا المودة فی القربی} می‌باشد که قسمتی از آیة 23 است و قبل از آن جملة {ذلک الذی یبشر الله عباده الذین آمنوا و عملوا الصالحات} و بعد از آن جملة شریفة {ومن یقترف حسنة نزد له فیها حسنا} قرار گرفته است و در این جملة شریفه از چند جهت بحث می‌کنم: دلالت ظاهر آیه ظاهر آیه این گونه است که مردم مسلمان باید پیروی خویشان رحمی پیامبر اکرم× را بکنند، که مفاد آن، مفاد حدیث معروف «انی تارک فیکم الثقلین، کتاب الله و عترتی. دلالت روایتها در رابطه با روایتهایـی که راجع به این جملة شریفه آمده به پنج خبر اشاره می‌شود: 1ـ از ابن عباس نقل شده است: «انه لما نزل {قل لا أسألکم علیه أجرا إلا المودة فی القربی} قالوا یا رسول الله من قرابتک الذین وجبت علینا مودتهم؟ قال: علی و فاطمة وابناهما»، [همانا وقتی آیة {قل لا اسألکم علیه اجرا إلا المودة فی القربی} نازل شد، گفتند: ای پیامبر خدا؛ نزدیکان شما که دوستی آنها بر ما واجب است، کیانند؟ پیامبر× فرمود:علی،فاطمه و دوپسرشان]. اما نسبت به این که نفرموده: «الا المودة فی ذی القربی» روشن است که آنچه در آیة شریفه آمده، تاکید زیاد دارد که شخص مدخلیت ندارد؛ بلکه اساس، انتساب به رسول‌‌الله‌‌× است، مانند این که اگر گفته شود: علم، یا فقه را محترم بشمار، روشنتر است تا آن که بفرماید: عالم را محترم بشمار و ممکن است مقصود این باشد که دوستی و دلبستگی خود را منحصر به کسانی کن که صفت خویشاوندی پیامبر× در آنها به‌قدری ظاهر است که گویا موجودی، جز انتساب به آن بزرگوار نیستند که از قبیل (زید عدل) باشد (والله العالم) و در صورتی که همان مطلب با کلمة {فی القربی}، به روشنی و بدون داشتن «ذی» رسانده شود، دیگر کلمة «ذی» زیادی بودن مورد می‌شود."

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.